Zapisz się na biuletyn RetailTech News!

AR zmienia branżę modową

Czytaj dalej
AR zmienia branżę modową

W najbliższych latach AR (rozszerzona rzeczywistość) wpłynie na wiele branż, a sektor mody plasuje się wśród tych najbardziej otwartych na innowacje. Wart około dwa i pół tryliona dolarów, należy do tych największych w skali globalnej ekonomii. Generuje to potrzebę wprowadzania napędzających go rozwiązań, a więc i otwartość na nowinki technologiczne. AR dotyczy już zarówno sklepów stacjonarnych, jak i online. Powoli rewolucjonizuje sposób, w jaki konsumenci wchodzą w interakcję z marką. Płynnie i w czasie rzeczywistym, jest w stanie połączyć otoczenie z nieograniczoną liczbą animowanych projektów. Czy AR sprawdzi się w branży modowej?

AR w branży modowej i sklepach stacjonarnych

Dzięki innowacjom AR sklepy stacjonarne mogą nie tracić na znaczeniu pod wpływem rynku online. Technologia jest już obecna w ekspozycjach 120 sklepów ZARA na całym świecie. Po nakierowaniu telefonu na jedną z wystaw sklepowych można zobaczyć modelki przechadzające się w elementach najnowszej kolekcji. Klienci mogą kliknąć na wybrany produkt, by go automatycznie kupić.

Marka Timberland również dowiodła, że witryna i AR to dobre połączenie, które sprzyja przyciągnięciu uwagi. Stworzyła wirtualną przymierzalnię, w której klienci mogą zweryfikować, jak wyglądają w ubraniach z najnowszej kolekcji bez potrzeby mierzenia.

Marki luksusowe nie pozostają w tyle z AR. Klienci marki Gucci, którzy zdecydowali się na zakup produktów w wybranych sklepach, mogli jakiś czas temu oglądać reklamy wzbogacone o interaktywne kampanie. Z płaskiej powierzchni wyłaniały się niezwykłe animacje. 

W przymierzalniach niektórych sklepów – np. UNIQLO – kryją się inteligentne lustra, dzięki którym klienci mogą zażyczyć sobie przymierzenia ubrania w innym kolorze i rozmiarze, nawet tych niedostępnych w sklepach. Możliwe jest też udostępnienie widoku znajomym, by poznać ich reakcję. Wszystko po to, by ułatwić decyzję zakupową.

Rozszerzona Rzeczywistość i e-commerce

W przypadku sklepów online dominuje tendencja, by kupować więcej, niż stacjonarnie, a następnie zwrócić produkty, które nie odpowiadają pod względem kroju, koloru, rozmiaru czy wykonania. W rezultacie pojawia się zjawisko ogromnej liczby odsyłanych paczek. Łatwiej byłoby dokonać wyboru w przymierzalni, dlatego zaczęła ona funkcjonować także w sieci. Tu na scenę wkracza AR w branży modowejTry before you buy to opcja, która praktycznie niweluje przepaść między kanałami offline i online. Klient jest dzięki niej w stanie przymierzyć daną rzecz lub na przykład wypróbować makijaż już na ekranie, by szybko dowiedzieć się, jak się w nich prezentuje.

Aplikacja AR firmy Gap – DressingRoom – umożliwia mierzenie ubrań. Awatar można spersonalizować, dostosowując go do własnego typu ciała, by następnie zobaczyć, jak poszczególne elementy stroju wyglądają pod różnym kątem, zupełnie jak przed lustrem. Jeśli produkt nam się spodoba, można dokonać zakupu bezpośrednio w aplikacji. Za YouCam Makeup kryją się technologie rozpoznawania twarzy i rendering 3D. Dzięki analizie odcienia skóry i możliwości dopasowania tekstury wirtualnych kosmetyków użytkownik może wypróbować różne kolory i marki produktów, zanim się na nie zdecyduje.

Pokazy mody przyszłości?

Rozszerzona rzeczywistość w branży modowej to nie tylko e-commerce, AR nie omija również modowych wydarzeń specjalnych. Technologia wzbogaciła nowojorski Fashion Week, a także premierę kolekcji Moschino dla H&M, zmieniając zupełnie doświadczenia widzów. Intrygującym przykładem jest w pełni wirtualny pokaz mody w Teheranie, gdzie prezentowanie kolekcji przez realne kobiety mogłoby grozić sankcjami. Dlatego były one widoczne jedynie przez portal wieńczący wybieg, a zagraniczna firma, która dostarczyła technologię zdecydowała się zachować anonimowość.

Marki modowe zauważają w AR potencjał, który sprzyja nowym sposobom prezentacji i sprzedaży produktów. Zarówno w przypadku sklepów stacjonarnych, jak i internetowych, technologia ta poszerza doświadczenie zakupowe klientów i może zwiększyć ich sympatię do marki. Jednak korzyści jest znacznie więcej. Zmniejszenie liczby zwrotów ze sklepu internetowego czy kampanie AR w miejscach typu Piąta Aleja czy Champs-Élysées, gdzie wynajęcie przestrzeni handlowej pozostawałoby poza budżetowym zasięgiem to tylko niektóre z nich.

Sprawdź również jak zainteresować klienta towarem luksusowym.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.

Zapewniamy wygodniejsze i bezpieczniejsze ZAKUPY
KLIENTOM naszych KLIENTÓW.