Body leasing vs outsourcing – różnice i zalety każdego z rozwiązań
Nowe technologie to podstawa działania nowoczesnych przedsiębiorstw. Ich znajomość wymaga oczywiście odpowiednich kompetencji, które nie zawsze dana firma posiada. Istnieją jednak sposoby na to, aby pozyskać takie know-how. Pojawiają się tutaj takie usługi jak body leasing oraz outsourcing, które istotnie różnią się między sobą. Czym dokładnie, a także, kiedy lepiej sprawdzi się każda z nich? Serdecznie zachęcamy do lektury.
Body Leasing w praktyce
Bodyleasing IT jest usługą polegającą na wynajęciu na określony czas specjalistów w branży posiadających takie kompetencje, których akurat poszukujemy. Takie rozwiązanie ma wiele zalet. Przede wszystkim daje bardzo szybki dostęp do wysoce kompetentnych osób, bez konieczności ich czasochłonnego przeszkolenia. Pozwala to szybko wykorzystać ich wiedzę, z korzyścią dla danego projektu, który akurat realizuje firma.
Takie rozwiązanie to także mniejsze koszty i większa elastyczność. Body Leasing zazwyczaj trwa od kilku tygodni do kilku miesięcy, co dodatkowo – dzięki minimalnemu czasowi potrzebnemu na wdrożenie – zmniejsza wydatek na skorzystanie z usług specjalisty (lub specjalistów).
Jest to często także sposób na dostęp do najlepszych ekspertów mających bardzo wąską specjalizację. W takiej sytuacji zdecydowanie jest to atut, bowiem oznacza dostęp do wiedzy na możliwie najlepszym poziomie.
Czym jest outsourcing w branży IT?
Outsourcing w IT opiera się na zleceniu wykonania całego procesu przez zewnętrzny podmiot. Oznacza to jednocześnie, że dany projekt jest zarządzany przez podwykonawcę, który ma doświadczenie w tym zakresie. Oczywiście kluczowym aspektem jest to, aby wybrać firmę rzeczywiście posiadającą odpowiednie kompetencje w danej dziedzinie, która będzie w stanie dostarczyć usługę jak najwyższej jakości.
Outsourcing IT zakłada też przeniesienie znacznej części odpowiedzialności za zewnątrz przedsiębiorstwa w zakresie realizacji konkretnych działań. Najczęściej ma to miejsce wtedy, gdy podmiot nie ma odpowiednich kompetencji, aby realizować dany projekt. Może być to przydatne choćby wtedy, gdy nie ma własnego działu IT.
A może outsourcing offshoring i nearshoring? Sprawdź, czym dokładnie są te pojęcia oraz jakie są główne korzyści korzystania z tych usług.
Body leasing vs outsourcing
Pozostaje kwestia: body leasing vs outsourcing oraz kiedy korzystać z każdej z tych usług. Pewne zalecenia powinny pojawić się już na etapie definiowania tych usług. Przykładowo body leasing to rozwiązanie dla tych firm, które nie chcą zatrudniać na stałe specjalisty w danym zakresie, ale chcą czerpać wiedzę w celu realizacji konkretnego projektu. Mają także własny zespół IT, ale nieposiadający kompleksowej wiedzy na temat wybranej dziedziny. W takiej sytuacji liczą one na pozyskanie know-how z zewnątrz, choć w taki sposób, aby wciąż zachować elastyczność działania oraz mieć kontrolę nad kosztami.
Taka usługa sprawdza się dodatkowo w sytuacji, gdy firma poszukuje specjalisty mającego wiedzę na temat dość wąskiego zagadnienia, ale niezwykle pogłębioną. To kolejna korzyść sprawiająca, że można zaoszczędzić na przeszkoleniu własnych pracowników i mieć bardzo szybki dostęp do specjalistycznej wiedzy.
Kiedy natomiast outsourcing IT? Najczęściej z takiej opcji korzystają te firmy, które nie dysponują własnymi, wewnętrznymi działami posiadającymi pracowników wyspecjalizowanych w danym zakresie. Jeśli projekt jest krótkoterminowy, to tworzenie takiego działu wiązałoby się z dużymi kosztami. Dlatego też dany obszar lepiej zlecić na zewnątrz, mając gwarancję, że zostanie wykonany w sposób fachowy. Outsourcing w IT nie zakłada też pozyskiwania wiedzy dla siebie w takim stopniu, jak ma to miejsce w przypadku usługi, jaką jest body leasing.
Body leasing a outsourcing: to jak widać dwa podobne, choć mimo wszystko rozbieżne pojęcia. Obydwie usługi gwarantują jednak określone korzyści mogące wspomagać realizację konkretnego projektu. Wybór zależy więc finalnie od tego, czego oczekuje zleceniodawca oraz czy zależy mu tylko na realizacji, czy może również pozyskaniu know-how w danej dziedzinie.
Zobacz także jak przeprowadzić badania satysfakcji klienta.