Zapisz się na biuletyn RetailTech News!

Audyt sklepu internetowego – co powinien obejmować i dlaczego warto go wykonać?

Czytaj dalej
Audyt sklepu internetowego – co powinien obejmować i dlaczego warto go wykonać?

Każda osoba prowadząca sklep internetowy chce, aby witryna działała płynnie, była wolna od jakichkolwiek błędów oraz przyjazna dla potencjalnego klienta. Niestety drobne niedociągnięcia, które mogą wpływać na ostateczną decyzję zakupową, zdarzają się dość często. Jednak istnieje sposób, który może wychwycić wszystkie błędy, aby następnie im zaradzić — jest nim audyt sklepu internetowego. Na czym dokładnie polega i czy faktycznie warto? Przyjrzymy się. 

Czym jest audyt sklepu internetowego?

Audyt sklepu internetowego to kompleksowa analiza działania sklepu online pod kątem użyteczności, wydajności, bezpieczeństwa, SEO oraz aspektów technicznych. To proces, który pozwala wykryć błędy, zidentyfikować obszary do poprawy i wskazać konkretne działania, dzięki którym sklep może sprzedawać skuteczniej (a tym samym więcej).

Warto zaznaczyć, że audyty sklepów internetowych nie ograniczają się jedynie do aspektów technicznych. Obejmują również kwestie związane z doświadczeniem użytkownika (User Experience – UX), optymalizacją ścieżki zakupowej, procesami obsługi klienta, bezpieczeństwem informacji oraz integracjami z systemami zewnętrznymi, np. ERP czy CRM.

Wynikiem takiego audytu jest szczegółowa analiza aktualnego stanu konfiguracji ze wskazaniem problemów oraz rekomendacje, porady i zalecenia mające na celu poprawę obecnego stanu.

Jakie elementy obejmuje audyt e-commerce?

Należy pamiętać, że najczęściej audyty sklepów internetowych przeprowadzane są indywidualnie – wybrane metody oraz techniki mogą różnić się w zależności od potrzeb. Jednak każdy powinien zawierać kilka najważniejszych elementów. Należą do nich:

1. Użyteczność i UX

To, jak klient porusza się po sklepie – czy szybko i łatwo potrafi dostać się do elementów menu i interesujących go podstron – to jeden z najważniejszych czynników wpływających na dokonanie zakupu przez użytkownika. Jeśli ta kwestia nie działa poprawnie, niestety współczynnik rezygnacji z zakupów (opuszczenie strony) może być bardzo duży. 

Audyt sklepów internetowych pod kątem UX ocenia m.in.:

  • intuicyjność nawigacji,
  • przejrzystość kategorii i kart produktowych,
  • szybkość procesu zakupowego,
  • dostosowanie sklepu do urządzeń mobilnych.

2. Wydajność techniczna

Nawet najlepszy asortyment nie pomoże, jeśli sklep działa wolno. Audyty sklepów internetowych weryfikują:

  • czas ładowania stron,
  • stabilność serwera,
  • poprawność działania integracji systemów IT,
  • obsługę ruchu w okresach wzmożonej sprzedaży (np. Black Friday).

3. SEO i widoczność w wyszukiwarkach

Sklep online musi być widoczny tam, gdzie szukają go klienci – w Google. Audyt e-commerce sprawdza:

  • poprawność metatagów,
  • strukturę adresów URL,
  • unikalność treści,
  • indeksację, 
  • widoczność w wyszukiwarce na odpowiednie frazy kluczowe,
  • optymalizację grafik,
  • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne.

4. Bezpieczeństwo

Zaufanie klientów to fundament sprzedaży online. Dlatego audyty sklepów internetowych obejmują:

  • certyfikaty SSL i ich konfigurację,
  • zabezpieczenia przed atakami DDoS i malware,
  • ochronę danych osobowych zgodną z RODO – choć w tym przypadku można także wykonać osoby audyt RODO, który przeprowadzany jest w celu analizy zgodności wdrożenia z wymaganiami Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych,
  • politykę haseł i autoryzacji użytkowników,
  • identyfikację podatności i błędy konfiguracyjne środowiska i aplikacji.

5. Procesy biznesowe i integracje

Dobry sklep internetowy to nie tylko strona www, lecz cały ekosystem narzędzi. Audyt uwzględnia:

  • integracje z systemami ERP, CRM czy platformami logistycznymi,
  • proces obsługi zamówień i zwrotów,
  • skuteczność systemów marketing automation.

Dlaczego warto wykonać audyt sklepu internetowego?

Przede wszystkim do najważniejszych korzyści audytu e-commerce możemy zaliczyć:

  • Większa sprzedaż – usprawnienie ścieżki zakupowej i optymalizacja UX bezpośrednio przekłada się na konwersje.
  • Lepsza widoczność w Google – poprawa SEO sprawia, że sklep zyskuje nowych klientów organicznie.
  • Bezpieczeństwo i zaufanie – odpowiednie zabezpieczenia chronią dane klientów i budują reputację marki.
  • Stabilność techniczna – unikanie awarii i wolnego działania to mniejsze straty finansowe.
  • Optymalizacja kosztów – identyfikacja nieskutecznych rozwiązań pozwala ograniczyć wydatki.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.

Zapewniamy wygodniejsze i bezpieczniejsze ZAKUPY
KLIENTOM naszych KLIENTÓW.