Chcesz poznać trendy w wydatkach retailu na IT?  Pobierz raport RetailTech 2024!

Analiza konkurencji w e-commerce krok po kroku

Czytaj dalej
Analiza konkurencji w e-commerce krok po kroku

Analiza konkurencji w e-commerce to jedno z kluczowych zadań pomagających opierać się rynkowy turbulencjom oraz zyskiwać nowych klientów. Sposobów pozwalających na taką analizę jest jednak wiele i zależą one także od tego, jaki budżet ma firma oraz na jak rozległe działania może sobie pozwolić. Na szczęście okazuje się, że można dokonać ich również samodzielnie i to bardzo niskim kosztem. Jak? Serdecznie zachęcamy do lektury.

Dlaczego analiza konkurencji w sklepie internetowym jest tak ważna?

Najpierw warto zacząć od pytania, po co w ogóle to robić. Najlepiej zacząć od szacunków. Pokazują one, że w roku 2026 wartość rynku e-commerce w Polsce przekroczy 160 mld zł. Co miesiąc powstaje też kilkaset nowych sklepów online, co oznacza, że choć wartość tortu, jakim jest e-commerce będzie wzrastać, to będzie rosnąć też liczba podmiotów chcących brać udział w jego dzieleniu. Oznacza to jedno: wszechobecna konkurencja.

Duża konkurencja to natomiast potrzeba prowadzenia coraz lepszych działań po to, aby móc nie tyle zwiększać sprzedaż, co często – niestety – zapobiegać jej spadkowi. Analiza konkurencji w e-commerce pozwala też na efektywniejsze rozwijanie się biznesu, budowanie lojalności klientów, a także zapobieganie rynkowym przestojom. Jak więc widać, zdecydowanie warto ją przeprowadzać i to w sposób cykliczny.

Z naszego bloga dowiesz się też, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym.

Konkurencja w wynikach organicznych

Nie da się analizować konkurencji bez wiedzy na temat tego, kto nią jest. Można to zrobić na kilka sposobów. Na początek warto wyznaczyć dla siebie kilka najważniejszych fraz kluczowych, na które próbujemy pozycjonować sklep oraz takich, na które już wyświetlamy się wysoko. Po ich wpisaniu w wyszukiwarkę pozostaje nam już tylko sprawdzić, jakie marki pokazują się na czele wyników na konkretną frazę oraz zbadać, czy rzeczywiście jest to nasza konkurencja.

W tym przypadku można bowiem popełnić kilka błędów. Przede wszystkim mały sklep internetowy może chcieć wyświetlać się na frazę „sukienki damskie”. Fraza ta jest jednak bardzo konkurencyjna i na czele wyników będą wyświetlać się największe brandy. W takiej sytuacji trzeba zadać sobie pytanie, czy są to realni konkurenci oraz, czy w ogóle możemy z nimi rywalizować. Oczywiście takie pytanie lepiej zadać sobie jeszcze przed założeniem sklepu internetowego, aby lepiej lokować wydatki na promocję.

Jeśli jednak analiza fraz kluczowych jest przeprowadzona poprawnie, to rzeczywiście pozwala znaleźć konkurentów rynkowych i tym samym sprawdzić, w jaki sposób oni działają oraz jakie mają przewagi rynkowe. Mogą obejmować one np.:

  • szerszą ofertę produktową,
  • bardziej przyjazną dla klientów stronę internetową,
  • wykorzystanie technik dosprzedażowych w koszyku zakupowym,
  • więcej możliwości zapłaty i przesyłki.

Warto na tym etapie skontrolować też bazę obserwujących w mediach społecznościowych, która bez większej analizy pozwoli ocenić, jak popularna jest dana marka i co w tym zakresie do niej tracimy.

Wskazówka: sposobem na szybkie przeanalizowanie konkurencji w zakresie SEO są różnego rodzaju narzędzia płatne, takie jak Senuto oraz Semstorm oferowane w języku polskim. Można wykupić je również na okres miesięczny.

Konkurencja w wynikach płatnych

Płatne kampanie to dobry sposób na szybkie wypromowanie swojej oferty. Chcąc promować konkretny produkt warto sprawdzić, kto już teraz prowadzi kampanie w tym zakresie online i następnie zweryfikować, czy jest to nasza realna konkurencja. Na tym etapie bardzo ważne jest przejście przez ścieżkę zakupową w sklepie rynkowego rywala i sprawdzenie, jakie działania stosuje, aby wzmocnić sprzedaż, a także – po prostu – jak wygląda u niego ten proces. Na tym etapie warto przeanalizować m.in. takie elementy, jak:

  • zakres cen,
  • asortyment,
  • stosowane techniki dosprzedażowe,
  • sposoby dostawy,
  • łatwość ewentualnych zwrotów.

Oczywiście nie chodzi wyłącznie o to, aby sprawdzić, jak robi to konkurencja i nie wykorzystać tej wiedzy później. Jeśli analiza konkurencji w e-commerce pokazuje, że rywale stosują ciekawe techniki, które i my możemy wdrożyć, to zdecydowanie warto je zaimplementować.

Sprawdź także, jak sprzedawać marki produkty luksusowe w e-commerce.

Analiza konkurencji w sklepie internetowym to działania, które najlepiej przeprowadzać w sposób regularny. To najlepszy sposób na naukę i budowanie swojego biznesu tak, aby był jeszcze skuteczny w zdobywaniu klientów i ich zatrzymywaniu. Po takiej analizie może pojawić się także potrzeba przeprowadzenia wdrożeń w e-commerce, w których także się specjalizujemy. Aby dowiedzieć się więcej, serdecznie zachęcamy do kontaktu.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.