AI szansą na rozwój dla branży IT czy zagrożeniem? Raport No Fluff Jobs

Aż 94% specjalistów z branży IT w Polsce wykorzystuje w pracy rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji (AI), wynika z raportu No Fluff Jobs „AI na rynku pracy IT. Obawy, nadzieje i perspektywy”. Polska branża IT przywitała te rozwiązania z otwartymi ramionami i stara się je dopasować do swoich potrzeb. Zarówno przedsiębiorstwa, jak i pracownicy widzą w sztucznej inteligencji szansę na rozwój, jednak całkiem spora część tych drugich obawia się, że AI zabierze im pracę – czy AI będzie szansą, czy zagrożeniem w branży IT?
Choć powszechna dostępność narzędzi opartych na sztucznej inteligencji jest wciąż nowinką (wszak ChatGPT, chatbot oparty na AI zadebiutował pod koniec listopada 2022 roku), to polskie firmy IT już masowo z nich korzystają. Jak wspomnieliśmy na wstępie, 94% specjalistów IT w Polsce, używa w pracy narzędzi AI. Kolejne 5% zamierza to robić, a jedynie 1% jest temu niechętna.
Które z tych narzędzi używane są najczęściej? Najpopularniejsze nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem – to oczywiście ChatGPT, z którego korzysta aż 80% badanych. Na kolejnych miejscach znalazły się: Copilot (37% wskazań), GPT-3/4 (27%) oraz AutoGPT (24%).
A jak korzystanie z narzędzi AI w branży IT przekłada się na pracę specjalistów? 43% z nich twierdzi, że dzięki rozwiązaniom opartym na sztucznej inteligencji jest bardziej produktywna. 36% uważa, że wykonuje więcej zadań, dodatkowo pracując krócej niż wcześniej (ponad połowa z nich deklaruje, że pracuje dziennie od godziny do dwóch krócej). Tylko około 3% nie odczuło żadnej zmiany.
Osoby pracujące w IT chcą zwiększać swoją wiedzę w zakresie wykorzystywania rozwiązań opartych na AI na swoim stanowisku – deklaruje to blisko 3 na 4 ankietowanych. Zaś około 17% chciałoby zmienić swoją obecną specjalizację na tą związaną z rozwijaniem narzędzi AI. Wiele przedsiębiorstw IT wspiera swoich pracowników w rozwoju kompetencji z obszaru AI. 43% z nich wprowadziło ścieżki upskillingu lub reskillingu dla zatrudnionych u nich osób.
AI – szansa czy zagrożenie według specjalistów IT?
Choć specjaliści IT podczas wykonywania swojej pracy chętnie używają rozwiązań opartych na AI, to 29% z nich obawia się, że sztuczna inteligencja w ciągu najbliższych paru lat przejmie ich obowiązki. Jeśli jednak chodzi o zarządzających przedsiębiorstwami z branży IT, to 50% z nich uważa, że dzięki AI powstanie więcej miejsc pracy niż zostanie zredukowanych (odmiennego zdania jest 25%), jak wynika z badania Światowego Forum Ekonomicznego „The Future of Jobs Report 2023”.
Samych ogłoszeń o pracę dotyczących AI w branży IT nie ma może jeszcze zbyt wiele, jednak pojawienie się rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji poskutkowało stworzeniem nowych stanowisk pracy w przypadku aż 40% firm z branży IT w Polsce. Z kolei w 21% z nich, z powodu szybkiego upowszechniania się AI, zwiększono liczbę etatów. Zaś redukcję etatów przeprowadzono w przypadku 18% badanych firm.
Choć udział kategorii AI w sumie ogłoszeń o pracę w IT w Polsce nie jest duży, to jednak rośnie (w 2022 r. wynosił 0,98%, a 1,36% w roku bieżącym) i zapewne cały czas będzie rósł. Pod wpływem upowszechniania się i rozwoju rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, 25% przedsiębiorstw z branży IT chce zwiększyć zatrudnienie wynika z raportu „AI na rynku pracy IT. Obawy, nadzieje i perspektywy”.
Obecnie poszukiwane są przede wszystkim osoby z wieloletnim doświadczeniem w pracy z uczeniem maszynowym, NLP czy znajomością języka programowania Python. Mimo konieczności posiadania szczególnej wiedzy i umiejętności, chętnych nie brakuje – według statystyk No Fluff Jobs średnio jest to około 30 osób. Trudno się dziwić takiej liczbie chętnych – AI w branży IT to obok Security, DevOps i Big Data, jedna z najlepiej opłacanych kategorii działalności.
Plany przedsiębiorstw związane z rozwojem AI w branży IT
Jakie plany mają firmy w związku z rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji? Najczęściej wskazują na wprowadzenie modelu pracy skupionej na wynikach, tzw. ROWE (ang. results-only work environment). Kolejne miejsce zajęły ex aequo: nakaz używania narzędzi i rozwiązań w oparciu o AI do określonych zadań oraz przeznaczenie jednego dnia w tygodniu na edukację w zakresie sztucznej inteligencji. Pomysły skrócenia czasu pracy cieszą się już znacznie mniejszą popularnością.
Spośród nielicznych firm, które nie pozwalają swoim pracownikom korzystać z narzędzi AI w branży IT, jednym z głównych argumentów jest ten, że generują one błędy. I jest w tym sporo prawdy. Jak wynika z badania “Symetria między człowiekiem a technologią” przeprowadzonego przez firmę Symetria w czerwcu br. (więcej o nim napiszemy w jednym z kolejnych wpisów), 77% respondentów otrzymało nieprawdziwe informacje podczas korzystania z ChatGPT. Dlatego też istotna jest ich weryfikacja.