Zapisz się na biuletyn RetailTech News!

AI coraz śmielej wkracza do polskich przedsiębiorstw

Czytaj dalej
AI coraz śmielej wkracza do polskich przedsiębiorstw

Coraz więcej polskich firm dostrzega korzyści płynące ze stosowania AI – takie jak poprawa jakości świadczonych usług czy oszczędność kosztów – co przekłada się na zwiększone inwestycje w tą technologię. Według raportu EY „Jak polskie firmy wdrażają AI”, w ciągu ostatniego roku odsetek przedsiębiorstw, które z powodzeniem zaimplementowały u siebie rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji wzrósł z 20% do 25%.

Nasze firmy nadrabiają zaległości

Mimo wspomnianego na wstępie 5% wzrostu, pod względem implementacji sztucznej inteligencji Polska wciąż pozostaje w tyle za bardziej innowacyjnymi gospodarkami. Ta dynamika daje jednak nadzieję, że będzie się to zmieniać. Nasze przedsiębiorstwa coraz częściej postrzegają inwestycje w AI jako niezbędne do zachowania konkurencyjności.

Blisko jedna trzecia z nich (31%) planuje w najbliższej przyszłości znacząco zwiększyć wydatki na tego typu rozwiązania – w porównaniu z 2023 rokiem, jest to wzrost prawie o połowę. Co więcej, obecnie 59% firm nadaje wysoki priorytet rozwojowi technologii opartych na AI – rok temu było to 53%.

Znacznie obniżył się także (z 9% do 5%) odsetek przedsiębiorstw, które nie planują implementowania sztucznej inteligencji w okresie dwóch najbliższych lat. To wszystko wyraźne sygnały, że polska gospodarka będzie nadrabiać zaległości jeśli chodzi o wdrażanie rozwiązań opartych na AI.

Wdrażanie sztucznej inteligencji wymaga inwestycji w wielu obszarach. Największe wydatki dotyczą integracji systemów AI (45%) i zakupu gotowych rozwiązań (44%). Firmy inwestują również w cyberbezpieczeństwo (34%), tworzenie własnych rozwiązań (34%) oraz zarządzanie danymi (31%).

Korzyści, które zapewnia implementacja rozwiązań opartych na AI

Polskie przedsiębiorstwa przechodzą do rzeczywistego wykorzystywania narzędzi AI, gdyż coraz więcej z nich dostrzega benefity, które zapewnia stosowanie tych narzędzi. Aż 78% firm przyznaje, że dzięki sztucznej inteligencji osiągnęło zamierzone korzyści. Najczęściej wskazywane przez przedsiębiorców to:

  • poprawa jakości usług (42%);
  • zwiększenie skali działania (36%);
  • zmniejszenie kosztów (31%)

W przypadku polskich przedsiębiorstw sztuczna inteligencja ma więc obecnie przede wszystkim zwiększać efektywność działania firmy, a w znacznie mniejszym np. wspomagać tworzenie nowych produktów i usług.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że w zależności od wielkości firmy istnieją różnice w korzyściach płynących z implementacji AI. O ile 46% średnich przedsiębiorstw jako główną korzyść wskazuje poprawę jakości usług, to w dużych organizacjach ten odsetek wynosi 37%. Z kolei duże firmy w zdecydowanie większym stopniu niż średnie przedsiębiorstwa wskazują jako korzyść redukcję kosztów (40% vs 23%).

Niedobór ekspertów największym wyzwaniem we wdrażaniu AI w Polsce

Wdrażanie rozwiązań opartych na AI wymaga jednak pokonania pewnych przeszkód. Największą z nich nie są już jednak wysokie koszty – odsetek firm, które je wskazują spadł z 38% do zaledwie 18%. Polskie firmy coraz lepiej radzą sobie także z barierami technologicznymi (13% wskazań, spadek aż o 18%) oraz tymi związanymi z bezpieczeństwem danych (15%, spadek o 12%).

Największą przeszkodą we wdrażaniu sztucznej inteligencji, na którą wskazują przedsiębiorstwa, są teraz kwestie organizacyjne – odnotowały 22% wskazań (spadek o 2%). Przede wszystkim chodzi o brak specjalistów od AI – Polska boryka się z niedoborem ekspertów w dziedzinie data science i machine learning, co opóźnia wdrażanie opartych na AI technologii.

Zewnętrzni eksperci na pomoc

Polskie firmy coraz częściej decydują się na hybrydowe podejście do implementacji sztucznej inteligencji – kluczowym elementem udanego wdrożenia AI staje się współpraca pomiędzy wewnętrznymi zespołami a zewnętrznymi dostawcami. Coraz więcej firm docenia wartość takiej współpracy, widząc w niej szansę na uzyskanie dostępu do specjalistycznej wiedzy i przyspieszenie procesu wdrożenia.

Ten model zyskał na popularności w ostatnim roku – wybiera go 35% firm. Jednocześnie obserwujemy spadek liczby przedsiębiorstw realizujących wdrożenia wyłącznie we własnym zakresie. Jeśli zaś chodzi o wewnętrzne zespoły odpowiedzialne za implementacje technologii opartych na AI, to 32% firm zdecydowało się na utworzenie nowego teamu, podczas gdy 29% wyodrębniło je z istniejących już struktur.

Podsumowanie

Sztuczna inteligencja staje się nieodłącznym elementem współczesnego biznesu, a eksperci firmy EY są przekonani, że w najbliższych latach będziemy świadkami dynamicznego rozwoju rynku AI w Polsce. Coraz więcej firm będzie decydowało się na wdrożenie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, co przyczyni się do jeszcze większej digitalizacji polskiej gospodarki.

Pełny raport EY “Jak polskie firmy wdrażają AI” można pobrać tutaj. A jeśli szukasz ekspertów od AI i machine learning to zapraszamy do kontaktu.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.

Zapewniamy wygodniejsze i bezpieczniejsze ZAKUPY
KLIENTOM naszych KLIENTÓW.