AI, restauracje i branża cateringowa

Szukaj

Technologie oparte na AI coraz częściej pojawiają się w przemyśle gastronomicznym, pomagając w przyciągnięciu i utrzymaniu zainteresowania konsumentów. W jaki sposób sprawdzają się w tym zakresie chatboty, roboty z AI, aplikacje mobilne i kioski samoobsługowe?

Chatboty

Na ogół jednym z najmniej skomplikowanych zastosowań AI są dla marek chatboty, chętnie wykorzystywane przez restauracje. Popularną platformą, na której często spotyka się to rozwiązanie, pozostaje Facebook Messenger. Ok. 90 procent przedsiębiorstw odpowiada na zapytania klientów poprzez Facebooka. Można więc przypuszczać, że serwis społecznościowy również w niedalekiej przyszłości zachowa swoją wartość dla tego sektora. Konkurencyjność i tempo zmian w świecie social media, także w jego biznesowym wymiarze, sprawia jednak, że ograniczenie się wyłącznie do chatbotów może na dłuższą metę nie wystarczyć.

Roboty

Roboty w sektorze gastronomicznym wzbudzają emocje klientów. Ta atrakcyjna, kształtująca się technologia wymaga jednak wielu ulepszeń, zanim będzie można spodziewać się jej szeroko rozpowszechnionej implementacji. Skomplikowanym wyzwaniem jest nadanie robotom sprawności na podobieństwo homo sapiens – we chwytaniu zamówienia oraz nawigacji między stolikami i klientami. To problemy, które usiłują rozwiązać zwłaszcza azjatyccy twórcy tej technologii. W niektórych chińskich restauracjach zrobotyzowani kucharze i kelnerzy nie znaleźli ,,zatrudnienia’’ na długo, właśnie względu na techniczne niedociągnięcia. Roboty z AI to również niezwykle kosztowny wybór, także w dalszym utrzymaniu.

Aplikacje

Na rynku już przepełnionym aplikacjami, pomysły oparte na AI i związane z przemysłem gastronomicznym muszą wyróżniać się na tle konkurencji. Mechanizm polegający na wyszukiwaniu restauracji czy posiłków według osobistych upodobań użytkownika sprawdza się, jeśli realnie wnosi nową wartość w porównaniu do bardziej popularnych platform, np. Yelp.

Kioski

Kioski samoobsługowe są obiecującym rozwiązaniem z perspektywy restauracji, którym zależy na skróceniu czasu oczekiwania konsumenta i zwiększeniu ogólnej wydajności realizacji zamówień. Przewiduje się, że wartość globalnego rynku urządzeń z tej kategorii osiągnie w 2021 roku poziomu 83 miliardów dolarów. W kioski samoobsługowe znacznie zainwestowały sieci restauracji McDonald’s i Wendy’s. McDonald’s wprowadził cyfrowe wyświetlacze menu, które – sprzężona z analityką big data – mogą być często modyfikowane w zależności od pory dnia, a nawet pogody. Menu mogą weryfikować prognozę i automatycznie podkreślać produkty, które sprawdzają się bardziej w upalnych warunkach lub comfort food podczas mrozu i deszczu. Udokumentowano, że cyfrowe menu zwiększyły sprzedaż po ich wprowadzeniu w Kanadzie. Sporo zmian w kwestii kiosków samoobsługowych w sektorze fast food może przynieść urządzenie z technologią rozpoznawania twarzy, nad którym pracuje już np. KFC.