Rozpoznawanie twarzy – następna forma płatności

Czytaj dalej
Rozpoznawanie twarzy – następna forma płatności

Retail nie jest branżą, która naturalnie kojarzy się z wykorzystaniem technologii rozpoznawania twarzy. To jednak dość prawdopodobne, że właśnie w tym obszarze rozwiązania tego typu okażą się bardzo obiecujące. Czy technologia rozpoznawania twarzy sprawdzi się jako forma płatności?

Indywidualne cechy pod lupą

Technologie biometryczne umożliwiają stworzenie niezawodnej, dokładnej metody identyfikacji czy weryfikacji. Opierają się indywidualnych cechach charakteryzujących daną osobę. Dzielą się na statyczne, czyli oparte na cechach fizycznych, oraz dynamiczne, związane z zachowaniem. Metody statyczne dotyczą linii papilarnych, geometrii twarzy, siatkówki oka, rozkładu temperatur. Metody dynamiczne obejmują np. rozpoznawanie dynamiki pisania na klawiaturze, analizę mowy i ruchu warg czy ruchu ciała. Biometria okazuje się obecnie przydatna do identyfikacji osób poszukiwanych, podróżujących na lotniskach, przy korzystaniu z bankomatów, w dostępie do komputerów i aplikacji czy kontroli wstępu do pomieszczeń. Niewiele z technologii biometrycznych działa na wyobraźnię tak, jak rozpoznawanie twarzy.

Technologia rozpoznawania twarzy kwitnie w Chinach

Widok ,,biometrycznej’’ zapłaty za produkt czy usługę nie jest już wyjątkowy w Chinach – kraju, gdzie funkcjonują chociażby inteligentne automaty vendingowe z czytnikiem na dłoń. Niektóre automaty płatnicze umożliwiają pobranie pieniędzy ,,za pomocą twarzy’’. Od dwóch lat technologia jest wykorzystywana jako forma płatności w restauracjach szybkiej obsługi – KFC and McDonald’s. Użytkownicy mogą z niej skorzystać jako z alternatywy do wpisywania hasła do aplikacji bankowych, otwierając prywatne konto i dokonując transakcji. Rozpoznawanie twarzy w kontekście płatności testuje też od 2017 roku chińska platforma handlowa Alibaba. W Stanach Zjednoczonych systemy tego typu wykorzystuje sieć luksusowych domów towarowych Saks Fifth Avenue i sklepy Amazon Go.

Co przemawia za tym rozwiązaniem?

Wypuszczone na chiński rynek urządzenia POS pozwalające na skanowanie twarzy wykorzystują algorytmy, które sprawnie i z bardzo wysoką precyzją wychwytują dane 3D. Kasy fiskalne z systemem rozpoznawania twarzy mają przeważnie zdolność głębokiego uczenia się, a urządzenie może „zapamiętać” twarz regularnego klienta. Po dokonaniu płatności, następnym razem nie musi on więc ponownie wprowadzać numeru telefonu. Kasy są kompaktowe i można je zintegrować z innymi metodami płatności, np. poprzez kod QR. Proces transakcji trwa kilka sekund. Jest doświadczeniem gwarantującym większą wygodę i najbardziej atrakcyjnym zwłaszcza dla młodszych generacji konsumentów.

Przeczytaj również o sztucznej inteligencji w logistyce.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.