Device agnostic – liczy się ścieżka użytkownika

Szukaj

Podejście mobile first jest dla UX designerów kluczowe. Projektowanie doświadczeń może jednak kłaść nacisk nie na urządzenia, z których korzysta użytkownik, a na customer journey jako całość. Z czego wynika powyższe podejście i w jakim celu powstało?


Rosnąca liczba urządzeń

Spełnienie wymagań urządzeń mobilnych i stacjonarnych już nie wystarczy. Filozofia device agnostic stawia na interakcje niezależne od technologii i urządzeń, których liczba wzrasta. Pojawienie się na rynku smartwatchy, inteligentnych głośników i asystentów głosowych nadaje priorytet temu założeniu. Design w zgodzie z nim to płynne doświadczenie wzniesione na nowy poziom.

Doświadczenie bez zakłóceń

W przypadku doświadczeń tego typu customer journey przebiega dynamicznie i bez zakłóceń, niezależnie od urządzenia. Konsument może też zakończyć ścieżkę w wybrany, najbardziej dogodny dla siebie sposób. Przykładem są aplikacje mobilne służące do zamawiania usług transportu samochodowego. Użytkownik może rozpocząć customer journey na urządzeniu z funkcją poleceń głosowych (,,Cześć Siri, zamów mi X’’) i zakończyć ją na smartfonie, sprawdzając uprzednio bieżącą lokalizację kierowcy w aplikacji. Ścieżka może też przebiegać od cyfrowego asystenta poprzez aplikację i komputer stacjonarny. Wszyscy użytkownicy zwrócą prawdopodobnie uwagę na łatwość, z jaką przychodzi im ponowne zaangażowanie się w cały proces na innym urządzeniu.

Internet a punkty dostępu

Internet funkcjonuje zgodnie z filozofią device agnostic. Można z niego korzystać mając w zanadrzu dowolne urządzenie – warunkiem jest funkcja dostępu do sieci. Dowolne, czyli nie tylko sprzęt mobilny czy komputer stacjonarny. Punktem dostępu mogą być również obiekty z kategorii rozwiązań IoT: pojazdy, budynki, sprzęt gospodarstwa domowego.

To, jaki obiekt staje się punktem dostępu, nie ma znaczenia. Wiele urządzeń może ze sobą współistnieć. Podkreślanie ważności któregokolwiek jest pozbawione sensu. Korzysta się z nich w różny sposób, a dany punkt dostępu do sieci wybiera się z odrębnych przyczyn.

Dobry design udostępnia konsumentom wszystko, co najlepsze ma do zaoferowania firma za pośrednictwem urządzenia, które wybiera konsument na danym etapie ścieżki. Podejście device agnostic zwraca uwagę na mnogość i różnorodność ekranów, na których dostępne są usługi. Istotne staje się swobodne przejście między nimi.