System Jednej Kolejki pomaga zarządzać ruchem klientów do stanowisk kasowych

Czytaj dalej

Jak wynika z badania konsumentów, gdy muszą oni długo czekać w kolejce, 11% rezygnuje z zakupów, 23% wyrzuca z koszyka mniej potrzebne produkty i przechodzi do kasy samoobsługowej, a aż jedna trzecia przenosi się do sklepów online. Według innego badania konsumenci wykazują wysoki poziom podenerwowania, gdy kolejka w supermarkecie nie jest w widoczny sposób uporządkowana. Zaczynają się wtedy denerwować, ponieważ nie są pewni, czy kolejność obsługi jest przestrzegana, a także ile czasu zajmie im wyjście z zakupami ze sklepu. Dobrym rozwiązaniem dla retailerów na redukcję liczby osób rezygnujących z zakupu, a także zniecierpliwienia klientów, jest System Jednej Kolejki (SJK).

W Systemie Jednej Kolejki określona liczba stanowisk kasowych zostaje wyodrębniona z linii kas. Do tak utworzonego obszaru prowadzi jedna, wspólna kolejka. Na wejściu do niego, klienci dostają informację do której konkretnie kasy mają się udać. System ten znacząco przyśpiesza obsługę klientów, dbając o ich customer experience.

Jak dokładnie działa System Jednej Kolejki?

Obszar do obsługi klientów w System Jednej Kolejki jest wydzielony ze standardowej linii kas (choć może też oczywiście z nią współistnieć). Klienci ustawiają się w jednej kolejce i do każdego stanowiska podchodzą z jednego miejsca, zachowując porządek. O tym, która dokładnie kasa go obsłuży klient dowiaduje się na tzw. stanowisku informacyjnym – składającym się z ekranu, na którym wyświetlane jest powiadomienie wizualne oraz głośnika nadającego komunikat głosowy.

Wszystkie wydzielone kasy połączone są ze stanowiskiem informacyjnym i zgłaszają do niego swój stan dostępności (powiadomienie czy są dostępne, zajęte, czy też wyłączone z obsługi). Standardowo, system automatycznie zgłasza dostępność kasy, jeżeli bieżąca transakcja przeszła do etapu podsumowania. Każde ze stanowisk kasowych posiada jednak możliwość ręcznego zgłoszenia gotowości do obsługi kolejnego klienta. Jeśli klient nie pojawia się przy kasie, kasjer ma możliwość wciśnięcia dedykowanego przycisku i ponowienia wezwania do kasy. Przy danym stanowisku stoi nie więcej niż dwóch klientów, z czego jeden najczęściej opłaca już swoje zakupy, a drugi wykłada produkty z koszyka.

Dwa tryby stanowiska informacyjnego

Stanowisko informacyjne może działać w dwóch trybach – kierowania informacyjnym. W trybie kierowania stanowisko prezentuje na ekranie numer pierwszej dostępnej kasy, wskazując również kierunek (prawo, lewo, naprzeciw), a także emitując informację głosową. Po zakończonej prezentacji system przechodzi w tryb informacyjny, podczas którego wyświetlane są numery dostępnych stanowisk lub powiadomienie, że stanowiska są zajęte lub wyłączone z obsługi.

Korzyści z wdrożenia Systemu Jednej Kolejki

Korzyści z wdrożenia Systemu Jednej Kolejki są zarówno po stronie klientów jak i sklepu, w którym system został wdrożony. Jeśli chodzi o klientów to System Jednej Kolejki przyśpiesza znacznie ich przepływ do kas, nawet o kilkadziesiąt procent. Wpływając (razem z uporządkowaniem kolejki) na zmniejszenie ich frustracji i niezadowolenia, a tym samym na brak decyzji o rezygnacji z zakupów. Co więcej podwyższa customer experience, co będzie miało wpływ na opinię klientów o sklepie.

Redukcja liczby osób, które rezygnują z zakupów oznacza dla sklepu wzrost przychodów. Wprowadzenie Systemu Jednej Kolejki zwiększa również ilość transakcji. Jak wynika z testu przeprowadzonego u jednego z retailerów, procentowy udział czasu poświęconego na nie wzrasta średnio o 23%. Skutkuje to również znaczącym skróceniem okresu bezczynności na stanowisku kasowym. Wpływ na wzrost przychodów będą miały także zakupy impulsowe – dzięki ekspozycji towarów w miejscu gromadzenia się klientów. Pełna automatyzacja systemu pozwala natomiast na zredukowanie kosztów obsługi. Personel zostanie przydzielony do innych zajęć, co wpłynie na zwiększenie jego efektywności.

W razie jakichkolwiek pytań dotyczących Systemu Jednej Kolejki zapraszamy do kontaktu.

Potrzebujesz sprawdzonego dostawcy usług IT?

Realizujemy rocznie ponad 1000 projektów. Postaw na naszą wiedzę i profesjonalizm.