
Detaliści przestają myśleć o technologiach jako o kosztach – coraz częściej postrzegają je jako inwestycje umożliwiające zwiększenie efektywności i poprawę doświadczenia klienta. Jak wynika z badań firmy Pricer, ponad 67% retailerów deklaruje, że w 2025 roku zainwestuje w rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Zamierzają także wdrażać w swoich placówkach elektroniczne etykiety cenowe i automatyzację.
Największe wyzwania operacyjne w sklepach fizycznych
Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez firmę Pricer wśród ponad 100 przedstawicieli sektora handlu detalicznego w Wielkiej Brytanii, najczęściej wskazywanymi wyzwaniami w funkcjonowaniu sklepów stacjonarnych w 2025 roku są:
- Dostępność towaru (36%) – brak produktów na półkach przekłada się bezpośrednio na utracone przychody i obniżoną satysfakcję klientów.
- Dokładność stanów magazynowych (34%) – błędy w systemach inwentaryzacyjnych skutkują błędnymi informacjami w kanałach sprzedaży omnichannel.
- Rosnące koszty wynajmu (35%).
Tuż za podium znalazły się działania mające na celu poprawę wskaźników konwersji (31%) i zaangażowania (29%) w sklepie. Wyzwaniem dla retailerów pozostają również:
- Zarządzanie personelem (28%) – m.in. trudności w optymalizacji grafików i efektywnym wykorzystaniu zasobów ludzkich.
- Wydajność operacyjna (27%) – brak automatyzacji powoduje przestoje i obniża tempo obsługi klienta.
Retailerzy zmieniają swoje priorytety inwestycyjne
Jak wynika z badań Pricer, dwie trzecie detalistów (67%) planuje przeznaczyć środki na wdrożenia rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, nawet jeśli oznacza to rezygnację z wcześniej zaplanowanych inwestycji w technologie. A jedna na sześć brytyjskich firm wdrożyła już co najmniej jedno takie rozwiązanie.
AI nie jest więc już traktowana jako narzędzie przyszłości, ale jako rozwiązanie przynoszące natychmiastowe, wymierne korzyści, np. poprzez zapewnienie usprawnienia operacji czy zwiększenie wydajności, a co za tym idzie obniżenie kosztów działania organizacji.
Retailerzy w szczególności chcieliby wykorzystywać sztuczną inteligencję do:
- prognozowania popytu i optymalizacji zapasów (41%);
- zarządzania cenami w czasie rzeczywistym (35%);
- automatyzacji obsługi klienta w sklepach (29%);
- analizy zachowań zakupowych (24%).
Detaliści chcą natychmiastowego dostępu do danych
Większość detalistów uważa, że obecnie niezbędne są już im narzędzia oferujące wgląd w operacje sklepu i dane w czasie rzeczywistym. Przede wszystkim chodzi o:
- automatyczne monitorowanie stanów magazynowych;
- systemy wykrywania braku towarów na półkach (elektroniczne etykiety cenowe i kamery);
- narzędzia predykcyjne wspierające decyzje zakupowe i logistyczne;
- dashboardy wspierające decyzje kierowników sklepu.
Dostęp do danych w czasie rzeczywistym oznacza szybsze podejmowanie decyzji i mniejsze ryzyko operacyjne.
Elektroniczne etykiety cenowe i automatyzacja na fali wznoszącej
Elektroniczne etykiety cenowe (ESL) to małe, cyfrowe wyświetlacze montowane na sklepowych półkach, które pokazują aktualne ceny i inne informacje o produkcie. W odróżnieniu od tradycyjnych cenówek, które trzeba ręcznie wymieniać, ESL pobierają dane z centralnego systemu zarządzania (np. Akeneo PIM) i aktualizują wyświetlane informacje w czasie rzeczywistym.
Jak wynika z badania firmy Pricer, 47% retailerów planuje łączyć ESL z rozwiązaniami automatyzacji, aby jak najskuteczniej zarządzać stanem półek, reagować na zmiany cen i tym samym zapobiegać stratom. Elektroniczne etykiety cenowe stają się też narzędziem do zwiększania zaangażowania klientów (45%) i ograniczania strat sklepowych (42%). Mogą także pomagać w gromadzeniu danych, które wykorzystane zostaną do dalszej poprawy efektywności.
Jeśli interesują cię elektroniczne etykiety cenowe, czy rozwiązania oparte na AI, to zachęcamy do kontaktu.