Smart cart – innowacyjne rozwiązanie dla sklepów stacjonarnych

Czytaj dalej
Smart cart – innowacyjne rozwiązanie dla sklepów stacjonarnych

O tym rozwiązaniu może być niebawem głośno – smart cart to inteligentna nakładka na wózki sklepowe. Pozwala sklepom z artykułami spożywczymi (przede wszystkim, choć nie tylko, mogą na nim skorzystać też m.in. markety budowlane) ulepszyć proces zakupowy i pozyskiwać dane o klientach. Kanał online daje retailerom możliwość zdobywania cennych informacji o klientach i ich nawykach zakupowych, a w przypadku sklepów tradycyjnych – do których wielu konsumentów powróciło po pandemii – jest o to trudno. Smart cart ma to zmienić i, co równie istotne, zapewnić klientom lepsze doświadczenia zakupowe.

Co to jest smart cart?

Smart cart firmy Shopic to nakładka na wózek sklepowy, która jest do niego dołączana po wejściu klienta do sklepu. Wszystkie produkty, które klient będzie wkładał do wózka będą skanowane przez wizję komputerową wspartą sztuczną inteligencją. Rozpozna ona każdy włożony (oraz wyjęty) produkt i zaprezentuje je na dużym dotykowym ekranie wraz z podsumowaniem wartości całego koszyka.

Co więcej, smart cart potrafi także nawigować klienta po sklepie. A gdy ten ostatni włoży już do wózka wszystkie potrzebne mu artykuły, to nie musi udawać się do kasy, tylko zapłacić bezgotówkowo wykorzystując do tego smart cart. Na koniec powinien jeszcze tylko zdjąć urządzenie z wózka i odłożyć na półkę, na której będzie się ładowało i skąd weźmie je kolejny klient.

Sama idea inteligentnych wózków zakupowych nie jest nowa. W 2021 roku media informowały, że sklep PSH Lewiatan w Łodzi ma na wyposażeniu inteligentne wózki sklepowe, które pozwalają klientom w całości przejść przez system zakupowy – od skanowania kupowanych produktów po płatność. Rok wcześniej podobne rozwiązanie wprowadziła firma Amazon w jednym ze swoich supermarketów w Los Angeles. Smart cart ma jednak nad nimi między innymi tą przewagę, że… nie jest wózkiem.

Zalety smart cart

Implementacja tego inteligentnego rozwiązania w sklepie nie wymaga dużych inwestycji w infrastrukturę. To, że smart cart jest nakładką, którą można przymocować do dowolnego wózka, oznacza, że dopasuje się do wózków, które są już na wyposażeniu sieci. Dzięki modelowi subskrypcyjnemu korzystania z rozwiązania firmy Shopic, jedyną większa inwestycją po stronie sklepu będzie postawienie ściany z miejscami do ładowania smart cart. Kolejna zaleta tego rozwiązania to więc krótki czas jego implementacji.

Jak już było wspomniane wcześniej, smart cart polepsza zakupowe doświadczenie konsumenta. I to wielowymiarowo. Pokazuje ogólną wartość produktów w koszyku, dzięki czemu klient cały czas wie ile będzie musiał za wybrane produkty zapłacić (podobnie jak to jest w przypadku dodawania wielu towarów do wirtualnego koszyka e-sklepu). Pomaga także w poruszaniu się po sklepie oraz pozwala uniknąć kolejek do kas.

Smart cart może pozwolić sklepom na redukcję stanowisk kasowych czy likwidację stref samoobsługowych (w których według badań wielu konsumentów doświadczyło różnych problemów i nieprawidłowości) i przeznaczenie tak uwolnionego miejsca np. na dodatkowe regały z towarami. Warto tutaj dodać, że sztuczna inteligencja zastosowana w smart cart uczy się podczas pracy, zapewniając dokładność i niezawodność.

Ponadto, dzięki spersonalizowanym rekomendacjom wyświetlanym na ekranie smart cart, sklep może wpływać na zwiększenie całkowitej wartości zakupów.

Dostarczanie cennych danych

Wyżej wymienione zalety nie są jednak wszystkimi. Ten oparty na sztucznej inteligencji system potrafi dużo więcej niż tylko skanowanie produktów i „zamienianie się” w kasę samoobsługową. Smart cart cały czas śledzi różne wskaźniki i dostarcza retailerom cenne informacje – oczywiście zgodnie z zasadami ochrony prywatności.

Rozwiązanie firmy Shopic wskazuje m.in., które produkty są najbardziej popularne, które alejki klienci odwiedzają najchętniej, jakie kategorie produktów zyskują na popularności, czy też ile produktów kupują konsumenci podczas wizyty w sklepie. Wszystkie te informacje mogą, a właściwie powinny, mieć wpływ na to, jakie produkty znajdują się w sklepowym magazynie, jakie promocje i kiedy prowadzi sklep, jak projektowane są ekspozycje itd. Mogą też pomóc w dokonaniu zmian w układzie sklepu, aby był lepiej dostosowany do preferencji klientów.

Wykorzystanie tych informacji w praktyce, pozwoli wdrożyć zmiany, które przełożą się na zwiększenie zadowolenia klientów z zakupów, a co za tym idzie, również i zysków.

Aby dane były jeszcze bardziej wartościowe, przejście do kasy na smart cart może być zintegrowane z oprogramowaniem, z którego sklep już korzysta, jak np. systemy POS czy aplikacje lojalnościowe (oba rozwiązania znajdziesz w naszej ofercie). Dane są zbierane w czasie rzeczywistym, co pozwoli sieciom handlowym podejmować szybsze i skuteczniejsze decyzje.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.