Segment e-grocery popularny jak nigdy dotąd
Gotowość do zakupów spożywczych w sieci zmienia się w stały trend. Ponad połowa kupujących online wyraża pogląd, że pandemia przyczyniła się trwałej zmiany ich podejścia do zakupów spożywczych. Nie ulega wątpliwości, że sięgają po nie chętniej. W tym tonie wypowiadają się ankietowani z grupy 1500 osób. To uczestnicy piątego, corocznego badania użytkowników autorstwa RBC Capital Markets. Przeprowadzone na przełomie marca i kwietnia 2020 r., skupia się na handlu artykułami spożywczymi w sieci.
E-grocery – jak wzrasta jego popularność?
Ankieta dostarcza danych, nad którymi warto się pochylić:
- 42% kupujących dokonuje zakupu artykułów spożywczych w Internecie przynajmniej raz w tygodniu;
- jeszcze w 2018 r. grono to było mniej liczne – na poziomie 22%;
- Amazon pozostaje najczęściej wybieranym adresem. 60% odwiedza największą platformę sprzedażową w celu zakupu żywności. 47% trafia natomiast na stronę Walmart;
- jedna trzecia badanych zrobiła pierwsze zakupy spożywcze online właśnie teraz, w trakcie pandemii;
- 41% osób nie zdecydowało się dotąd na internetowe zakupy spożywcze. Deklaruje jednak chęć zmiany w najbliższych 6 miesiącach;
- w 2018 roku tę zmianę odnotowano u jedynie 19%.
Częstotliwość zakupów spożywczych online, stopień zapełnienia koszyka i wysokość wydatków osiągają niezwykły poziom. Tendencja do sięgania po wirtualny koszyk może się utrzymać. Możliwe, że gdy sytuacja związana z epidemią finalnie się ustabilizuje, zachowanie konsumentów nie wróci do stanu pierwotnego. Sytuacja zdecydowanie sprzyja e-commerce. Wygranymi będą więc ci, którzy traktują poważnie obecność swojego biznesu w sieci.
Amazon odnotowuje pięćdziesięciokrotny wzrost liczby zamówień spożywczych. Niespodziewany popyt przyczynia się do pewnego typu tymczasowych problemów. Druga strona medalu to przede wszystkim powiązane komplikacje z realizacją zamówień.
Amerykański rynek artykułów spożywczych jeszcze przed globalną pandemią osiągał wartość na poziomie 678 miliardów USD. Wartość polskiego rynku e-commerce wynosi 39 mld zł. Według danych Frisco.pl, rynek internetowych zamówień spożywczych w samej Warszawie przekroczył 254 mln PLN jeszcze w 2018 roku. Bez dwóch zdań, e-commerce w kategoriach spożywczych nabiera rozpędu. Epidemia COVID-19 wpływa na świadomość tego, z jaką wartością i wygodą się wiąże.