Produkt wybrany i gotowy do doręczenia, zanim go kupisz

Czytaj dalej

Jak najkrótszy czas dostarczenia produktu to obecnie bardzo istotny element zakupów. Dlatego też firmy rywalizują ze sobą na etapie „ostatniej mili”. Firma Amazon wychodzi jednak krok dalej, z rozwiązaniem nazwanym antycypacyjną wysyłką paczek (ang. anticipatory shipping). Amerykański gigant zamierza przewidywać, jaki produkt klient będzie chciał w najbliższym czasie kupić i wysyłać go do magazynu znajdującego się najbliżej miejsca zamieszkania tego klienta – jeszcze zanim towar zostanie faktycznie zamówiony.

Przewidywanie z wykorzystaniem AI

E-commerce to dla przedsiębiorców źródło wielu cennych danych, i to dostępnych za darmo. Gromadzone, a następnie odpowiednio przetworzone, mogą być motorem wzrostu sprzedaży. Dzięki wykorzystaniu big data oraz algorytmów sztucznej inteligencji (AI) możliwe jest przewidywanie jaki produkt dany klient będzie chciał kupić w najbliższym czasie, a następnie wysłanie go do magazynu, z którego najszybciej do tego klienta trafi. W tym magazynie, gotowy do natychmiastowej wysyłki, będzie czekał aż klienta go kupi. Ale czy tak faktycznie się stanie? O to ma zadbać atrakcyjna spersonalizowana oferta, o której informacje zostanie wysłana np. mailowo, poprzez aplikację, czy też konto w sklepie/serwisie.  

Antycypacyjna wysyłka paczek

Antycypacyjną wysyłkę paczek, czy też tak zwane zakupy antycypacyjne zamierza wprowadzić amerykański gigant rynku e-commerce, firma Amazon. Patent na to rozwiązanie został złożony już w 2012 roku, ale dopiero wykorzystanie obecnych technologii pozwala na jego wdrożenie. Choć rozwiązanie to może wydawać się trochę ryzykowne, przy skali działania firmy i wykorzystywanych przez nią technologiach, a także wielu kanałach dotarcia z informacją, taki system sprzedaży może się sprawdzić. Jest to niewątpliwie innowacyjny sposób na zdobywanie przewagi konkurencyjnej. 

Spersonalizowane oferty cenowe

Eksperci przewidują także, że specjalne algorytmy zajmą się przetwarzaniem informacji z e-sklepów, aplikacji mobilnych czy social mediów. Dzięki temu powstaną profile konsumentów, uwzględniające poziom lojalności, zachowania konsumenckie czy zainteresowania, do których firmy będą mogły kierować spersonalizowane oferty cenowe. Tak przygotowane oferty będą wyróżniać się na tle konkurencji i prowadzić do większej liczby konwersji.

Rozwój nie tylko online, ale i offline

Nie znaczy to oczywiście, że sklepy stacjonarne będą w handlu coraz rzadszym zjawiskiem. Oba kanały, online i offline, będą funkcjonować obok siebie i wzajemnie się uzupełniać. Na potwierdzenie tego przytoczmy fakt, że Amazon planuje otworzyć w USA swoje duże sklepy detaliczne. W ostatnich latach gigant zainwestował już w stacjonarne księgarnie, sklepy z artykułami spożywczymi czy też wielobranżowe.

Strategia omnichannel i inwestowanie w innowacyjne rozwiązania powinny być uwzględnione w działaniach każdego retailera. W naszej ofercie znajdują się między innymi rozwiązania e-commerce, czy systemy do obsługi sprzedaży w sklepach stacjonarnych. Zapraszamy do kontaktu.

Potrzebujesz sprawdzonego dostawcy usług IT?

Realizujemy rocznie ponad 1000 projektów. Postaw na naszą wiedzę i profesjonalizm.