Bezpieczeństwo danych osobowych w dobie Big Data
Wkroczenie w erę Big Data przyniosło firmom ogromne możliwości związane z analizą i przetwarzaniem danych, ale jednocześnie zrodziło szereg wyzwań dotyczących ochrony prywatności, którym nie tak łatwo sprostać. Mocno skomplikowane przepisy prawne i konieczność odpowiedzialnej ochrony danych osobowych w Big Data mogą stanąć na przeszkodzie do pełnego wykorzystania potencjału tej technologii, ale nie powinny — zobacz, w jaki sposób zachować równowagę między rozwojem przedsiębiorstwa a dbaniem o prywatność klienta.
Big Data a prywatność — co przedsiębiorca musi wiedzieć?
Big Data to ogromne zbiory danych pochodzących z różnorodnych źródeł, takich jak media społecznościowe, strony internetowe, zapisy transakcji, a nawet dostępność geolokalizacji podczas przeglądania sieci. Z biznesowego punktu widzenia Big Data to ogromna korzyść: te z pozoru nieistotne informacje warto łączyć i analizować, tworząc profile użytkowników, ucząc się ich zachowań, skutecznie targetując. Zobacz, jak wykorzystać Big Data w branży retail.
Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że wszystko to niesie ze sobą ryzyko naruszenia prywatności: dane pozornie anonimowe mogą być ponownie przypisane do konkretnych osób, analiza Big Data grozi ryzykiem ujawnienia informacji wrażliwych (takich jak stan zdrowia czy poglądy polityczne), a wiele osób poruszających się po sieci w ogóle nie zdaje sobie sprawy z tego, w jaki sposób się przed tym chronić, a nawet z tego, że ich dane w ogóle są przetwarzane.
Odpowiedzialny przedsiębiorca powinien sam chronić swoich konsumentów, dbając o bezpieczeństwo danych osobowych Big Data. Jest to ważne i ze względu na wizerunek marki, i zgodność z przepisami prawa. Ale w jaki sposób można o to zadbać?
Podstawy ochrony danych w kontekście Big Data
Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (dobrze wszystkim znane, przynajmniej ze słyszenia, RODO) zapewnia ramy prawne chroniące dane osobowe w Unii Europejskiej. W kontekście Big Data musisz spełniać szereg wymogów, a przede wszystkim pamiętać o tym, że:
- Podmioty przetwarzające dane muszą informować użytkowników o sposobach ich wykorzystywania — chodzi o zasadę przejrzystości.
- Zbierane dane powinny być ograniczone do tych niezbędnych do realizacji określonych celów — nie można ich bezpodstawnie gromadzić.
- Przetwarzanie danych wrażliwych wymaga wyraźnej zgody użytkownika, nie może być prowadzone bez jego wiedzy.
- Nie można przetwarzać danych w sposób niezgodny z przeznaczeniem.
- Po stronie podmiotu zbierającego dane leży odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych osobowych Big Data.
Bezpieczeństwo danych w dobie big data. Wyzwania, ale i rozwiązania
Przepisy prawne nie są idealne, podobnie jak ich egzekwowanie. Odpowiedzialność zaczyna się już na poziomie polityki prywatności, zgody na przetwarzanie danych, informację o plikach cookies. Aspektów, o które trzeba zadbać, jest wiele. Należy pamiętać też o tym, aby precyzyjnie określić role administratorów danych osobowych i podmiotów przetwarzających czy partnerów — jeśli nie wiesz, jak to zrobić, koniecznie skontaktuj się ze specjalistą w dziedzinie, bo źle skonstruowany regulamin strony czy brak pewnych informacji na stronie mogą grozić karami. Ważne jest też szyfrowanie danych — absolutna podstawa to protokoły HTTPS.
Firmy, wdrażając nowoczesne rozwiązania oparte na Big Data, powinny inwestować w transparentność procesów i edukację klientów. To pozwoli budować wiarygodność i zwiększać akceptację dla przetwarzania danych na szeroką skalę.
Więcej o Big Data i Business Intelligence, z którym się wiąże: