7 wskazówek jak zwiększyć popularność aplikacji retail

Szukaj

W 2019 roku w App Store można znaleźć ponad 3 miliony aplikacji, a w Google Play prawie 3 miliony. Dla retailerów oznacza to ogromną konkurencję, a tym samym większy wysiłek, który muszą włożyć w zachęcenie użytkownika do ściągnięcia aplikacji.

W rzeczywistości dziewięć na dziesięć aplikacji to aplikacje zombie, czyli takie, które nie są od dłuższego czasu pobierane, a tym samym są niewidoczne dla użytkowników. Przyczyn można szukać w istnieniu konkurencji, ale również w niedociągnięciach samych produktów. Stworzenie aplikacji, która cieszy się powodzeniem, wymaga głębszego przemyślenia i strategii. Na co warto zwrócić uwagę, aby użytkownik nacisnął przycisk „Zainstaluj”, a później często sięgał po nasz produkt?


1.    Informacje

Przeważająca większość kupujących korzysta ze smartfonów podczas zakupów w sklepie stacjonarnym. Sięgają po telefon, aby uzyskać dostęp do porównywarki cen, recenzji klientów i bardziej szczegółowych informacji o produkcie. Udostępnienie wszystkich informacji, których klient może potrzebować w sklepie, i edukacja o produkcie to kwestie, na których warto się skoncentrować.

2.     Osobisty ton

Aplikacje wartościowe dla klientów to takie, które dostarczają pomocnych, spersonalizowanych i szytych wprost na miarę rekomendacji. Urządzenia mobilne dobrze nadają się do gromadzenia danych kontekstowych i behawioralnych o kupujących. Marki mogą je wykorzystać do stworzenia angażujących doświadczeń, które pomagają kupującym odkryć trafione produkty i oferty.

3.      Social media

Dzisiejsi konsumenci, chcąc poznać nowe produkty i marki, w dużej mierze polegają na mediach społecznościowych. Korzystają z mobilnych aplikacji do komunikacji, aby rozeznać się wśród znajomych co do trafności potencjalnego zakupu. Wprowadzenie funkcji społecznościowych i bezproblemowego udostępniania może zwiększyć popularność aplikacji. Dobrym pomysłem jest głębokie linkowanie aplikacji społecznościowych (np. platform do komunikacji) do aplikacji głównej. Najlepszy rezultat da płynne przejście między interfejsami.

4.      Natywność

Jednym z największych błędów jest tworzenie aplikacji jako mobilnej wersji strony. Aplikacja może wtedy sprawiać wrażenie napisanej niedbale i wręcz nienadającej się do użytku. Niewiele natywnych aplikacji może wziąć pod uwagę niezawodne funkcje takie jak lokalizacja, aparat, Bluetooth Low Energy lub technologie biometryczne. Ponadto wiele danych wskazuje na to, że dobrze zaprojektowana aplikacja natywna wiąże się z większą liczbą interakcji po początkowej instalacji.

5.      Oszczędności

Kupujący są wrażliwi na cenę. Jeśli aplikacja umożliwi stworzenie dodatkowych oszczędności, dadzą jej szansę. Można zaoferować użytkownikom kupony ulokowane w aplikacji, które wiążą się z natychmiastowymi zniżkami na produkty w koszyku. Opcje służące do oszczędzania powinny być intuicyjne i zaprojektowane w interesujący sposób, a jednocześnie oferować realną, widoczną wartość.

6.     Czas

Kupujący lubią oszczędzać nie tylko pieniądze, a także, oczywiście, czas. Wystarczy wspomnieć długie kolejki w sklepach stacjonarnych i irytację, jaką często wywołują. Aplikacje mobilne mogą przed tym uchronić, umożliwiając samodzielne przeprowadzenie transakcji lub tzw. rich checkout. To drugie rozwiązanie umożliwia podłączenie do płatności za pośrednictwem smartfona bonusów takich jak punkty lojalnościowe, kupony, oferty specjalne, spersonalizowane ceny i karty podarunkowe, a zarazem płynne doświadczenie. Wszystkie rozwiązania można zaprezentować w intuicyjny sposób. To oszczędność czasu w porównaniu do sytuacji, gdy np. klient musi szukać karty podarunkowej w portfelu przy kasie. Na interfejsie mobilnym można przedstawić wszystkie sposoby płatności. Kupujący ma możliwość dokończenia zakupów w aplikacji, nie oczekując w kolejce. Biometryczne logowanie czy rozwiązania bazujące na lokalizacji również przyczyniają się do znaczącej poprawy doświadczenia.

7.      Nowy wymiar interakcji

Rozmowa na Messengerze ze znajomymi może dawać frajdę, a korzystanie z aplikacji retail częściej kojarzy się niestety z rosnącą monotonią. Na szczęście nowoczesne zdobycze technologii takie jak rozpoznawanie dźwięku i rozpoznawanie optyczne są już na bardzo zaawansowanym poziomie, a tym samym poszerzają granice możliwych interakcji. Kupujący mogą wykorzystać aparat smartfonu, aby zidentyfikować produkty w sklepie stacjonarnym, skanować metki i etykiety dokonując szybkich zakupów lub zamienić zwykłą reklamę w przestrzeń zakupową.

Zyskanie przychylności użytkowników aplikacji nie musi być trudne. Intuicyjne, dobrze zaprojektowane doświadczenie, za którym stoi użyteczność i realna wartość gwarantuje więcej instalacji aplikacji, głębsze zaangażowanie z marką i większe zakupy.