Just Walk Out – zakupy bez portfela

Szukaj

Technologia Just Walk Out jest kluczowa w kontekście bezobsługowych sklepów Amazona – Amazon Go.


Stacjonarne sklepy Amazona przypominają standardowe sklepy spożywcze. Odróżnia je jeden szczegół – konsumenci nie są zmuszeni do oczekiwania w kolejce, żeby zapłacić za zakupy i mogą zwyczajnie wyjść z nimi ze sklepu. W czerwcu 2019 roku Amazon otworzył kolejną lokalizację Amazon Go w Nowym Jorku. To już siedemnasta, wliczając sklepy m.in. w Seattle, Chicago i San Francisco.

Just Walk Out w 5 krokach

Aby proces zakupowy przebiegał sprawnie, sklepy Amazon Go muszą przeprowadzić konsumenta przez pięć etapów.

  1. Rejestracja – dzięki której sklep może podłączyć konto Amazon
  2. Namierzenie lokalizacji klienta – w ten sposób system może skorelować dane klienta z działaniem, które ma miejsce w sklepie
  3. Wykrycie produktu, który został wybrany – system dodaje wtedy zakupy do wirtualnego koszyka
  4. Wykrycie produktu odłożonego na sklepową półkę – aby system mógł opróżnić wirtualny koszyk klienta
  5. Namierzenie momentu, w którym konsument opuszcza sklep – co umożliwia finalizację jego transakcji online

Co stoi za technologią Just Walk Out?

Według twórców koncepcji, działa ona w zbliżony sposób do systemu, w który wyposażone są samochody autonomiczne. Półki i przestrzenie nad sklepowymi alejkami są wypełnione kamerami, które wykorzystują technologię computer vision. Rozpoznaje ona obiekty, wychwytuje moment, w którym produkt zostaje zdjęty z półki, oraz klienta, który po niego sięgnął. System jest w stanie usunąć z wirtualnego koszyka przedmiot odłożony na półkę. Sieć kamer pozwala sklepom na stałe wykrywanie osób przebywających w sklepie i wystawianie rachunków za odpowiednie produkty konkretnym kupującym — z chwilą, gdy wychodzą, bez konieczności rozpoznawania twarzy. Działanie sklepów Amazon Go idzie w parze z aplikacją.

Korzyści i przyszłość

Amazon Go to oszczędność czasu klienta i ominięcie sklepowych kolejek. Twórcy mają natomiast możliwość zmniejszenia kosztów operacyjnych związanych z zatrudnieniem pracowników. Kolejne marki, które zdecydują się na sklepy bezobsługowe, mogą zyskać klientów, którym zależy przede wszystkim na wygodzie zakupów, otwartych na nowe rozwiązania technologiczne. Amazon Go to dla retailu ważny proof-of-concept technologii computer vision, sensor fusion i algorytmów deep learning w połączeniu z urządzeniami mobilnymi. Większość sklepów ma na szczęście do wyboru wiele innych, na ten moment bardziej przystępnych rozwiązań technologicznych, które optymalizują proces zakupowy i działalność sklepów.