Jak marki odczytują emocje dzięki nowym technologiom?

Szukaj

Nawet, jeśli klient nie jest w kontakcie z własnymi emocjami… wykrywać je i rozpoznawać może jego ulubiona marka. Przewiduje się, że rynek służącej temu technologii w 2023 roku wzrośnie do 65 miliardów dolarów dzięki rozwojowi AI i znacznym inwestycjom organizacji z różnych branż, które chętnie poddają analizie zachowania konsumentów.

Nowe technologie określają emocje wypisane na twarzy, także te bardziej złożone, jak i mowę ciała. Za pomocą pozyskanych informacji można uruchomić proces decyzyjny klienta, zmienić go lub po prostu stworzyć bardziej osobiste, budzące emocje doświadczenia zakupowe.

Jak marki rozpoznają nastroje swoich klientów i w jakim celu to robią?

Disney i badanie rynku

W branży filmowej z reguły przeprowadza się jakościowe badania rynku na podstawie danych z ankiet, recenzji i odpowiedzi po pokazach. Ale Disney posuwa się już nieco dalej i wykorzystuje technologie, by określić, jak publiczność bawiła się podczas seansu. Algorytmy rozpoznają złożoną mimikę, mogą nawet przewidzieć emocje, które dopiero będą przez widza przeżywane. Oprogramowanie rejestrowało twarze widzów za pomocą kamer termowizyjnych podczas pokazów filmów takich jak Księga dżungli i Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy. Po kilku minutach obserwacji algorytm miał zdolność przewidzenia momentu, w którym zgromadzeni w kinach ludzie uśmiechną się lub zaśmieją w odpowiedzi na filmowe sceny.

Testy tego rodzaju mogą precyzyjniej przedstawić reakcję publiczności niż standardowe ankiety i recenzje. Osoby biorące w nich udział mogą po upływie czasu zapominać, jak naprawdę czuły się w danym momencie projekcji lub chcieć zatuszować swój nadmierny negatywizm. Dane uzyskane dzięki technologii – rzetelne i zdobywane w czasie rzeczywistym – dają koncernowi większe rozeznanie, jaki czynnik wywołuje pożądaną reakcję.

Kellog’s i reklamy cyfrowe

Marki wykorzystują technologie rozpoznawania emocji również na etapie reklamy i marketingu cyfrowego. Dobrym przykładem jest Kellog’s. Producent płatków śniadaniowych bada reakcję odbiorców swoich reklam. Praktyka polega na prezentacji widzom kilku wersji danej reklamy. Dana wersja może wywołać najwięcej śmiechu, widziana po raz pierwszy, ale małe zaangażowanie już za drugim razem. Firma decyduje się na reklamę która, oglądana wielokrotnie, wiąże się z najbardziej stabilnym poziomem zaangażowania.

Unilever i rozmowy kwalifikacyjne

O technologii rozpoznającej emocje wiedzą już także rekruterzy,. Wykorzystując technologię mają na celu odnalezienie najlepszych kandydatów z perspektywy firmy – takich, których osobowość i cechy charakteru pasują najlepiej do stanowiska. Algorytmy w firmie Unilever poddają analizie mowę ciała i mimikę, a na tej podstawie przewidują, jak kandydat mógłby reagować lub zachowywać się w wybranych sytuacjach. Oceniają prawdomówność i poziom pewności siebie, bazując na zmianach emocji podczas udzielania odpowiedzi.

Zmiany w grach video

Gry video projektuje się w ten sposób, by wywoływały u graczy szereg emocji. Reakcje tego typu mają często zasadniczy wpływ na ogólną grywalność. Twórcy odchodzą od uniwersalnych doświadczeń, kierowanych do wszystkich. Wykorzystanie technologii rozpoznawania emocji umożliwia dostosowanie danej sekwencji w czasie rzeczywistym, w zależności od reakcji gracza. W grze Nevermind kamera monitoruje jego mimikę, a na podstawie analizy poziomu strachu czy niepokoju, poziom trudności jest zwiększany lub zmniejszany. Taki zabieg niweluje frustrację gracza, wydłuża czas trwania sesji i wpływa na stworzenie bardziej wciągającego doświadczenia.

Co przyniesie przyszłość?

Możliwości technologii rozpoznawania emocji są szerokie. Być może skorzysta z nich też branża ochrony zdrowia. Algorytmy rozpoznawania twarzy mogą służyć pomocą przy określeniu czasu przyjmowania leków przez pacjentów lub wspomóc lekarzy w ustaleniu priorytetu wizyt. W branży motoryzacyjnej oprogramowanie tego rodzaju może poprawić ogólne doświadczenie i bezpieczeństwo auta.