Zapisz się na biuletyn RetailTech News!

Handel detaliczny według przedstawicieli branży – jaka przyszłość i wyzwania czekają retail?

Czytaj dalej
Handel detaliczny według przedstawicieli branży – jaka przyszłość i wyzwania czekają retail?

Raport Global Executive Research 2025, opracowany przez Ebeltoft Group i World Retail Congress, dostarcza informacje na temat wyzwań i barier z jakimi mierzą się liderzy handlu detalicznego. Rok 2025 ma być dla branży retail okresem redefinicji priorytetów. Firmy będą musiały na nowo zdefiniować relacje z klientem, wdrożyć nowe podejście do zatrudniania i rozwijania zespołów, a także przyspieszyć wdrożenia technologiczne, które dziś stają się istotnym fundamentem przewagi konkurencyjnej.

Ostrożny optymizm i presja kosztów operacyjnych

Pomimo niełatwej sytuacji gospodarczej, przedstawiciele kadry zarządzającej z branży retail są spokojni o przyszłość firmy, w której pracują. Przewidują, że zyski ich przedsiębiorstwa w 2025 r. wzrosną w porównaniu do poprzedniego roku. 69% z nich jest optymistyczna jeśli chodzi o najbliższe pięciolecie (do 2030 r.). Jednak w przypadku pytania o najbliższą przyszłość całej branży detalicznej, odsetek nastawionych optymistycznie retailerów spada do 42%.

Mimo wiary w zdolności adaptacyjne swojej firmy, retailerzy są świadomi konieczności modyfikacji swoich modeli biznesowych. Nic dziwnego, koszty operacyjne – takie jak wynagrodzenia i czynsze – mają rosnąć, a marże nadal znajdować się pod presją. 87% respondentów wskazuje na potrzebę przynajmniej częściowej zmiany, aby ich przedsiębiorstwo było gotowe stawić czoła bieżącym wyzwaniom, przy czym 16% uważa, że potrzebują całkowitej rewizji modelu biznesowego (wzrost o 2% r/r).

Koncentracja na kliencie i znaczenie sklepów stacjonarnych

Numerem jeden wśród wskazywanych przez retailerów priorytetów do zrealizowania jest adaptacja do zmieniających się zachowań konsumentów. Wskazało na nią 68% respondentów, co oznacza aż 14% wzrost w stosunku do badania z roku 2024. Istnieje jednak rozdźwięk pomiędzy świadomością a działaniem – tylko 42% uważa, że ich firma radzi sobie z tym wystarczająco dobrze. Coraz więcej retailerów przyznaje, że ich przedsiębiorstwo nie jest wystarczająco skoncentrowane na kliencie, a tylko około połowa (52%) czuje, że klienci są lojalni wobec ich marki.

Warto też wspomnieć, że ośmiu na dziesięciu przedstawicieli kadry kierowniczej z branży retail (79%) umieszcza sklep fizyczny w pierwszej trójce najbardziej istotnych komercyjnie kanałów – co jednocześnie jest wciąż najlepszym wynikiem (przed sklepem online z 56% wskazań i marketplace’m z 27%), oznacza też jednak spadek o 11% w porównaniu z ubiegłorocznym badaniem, co może sygnalizować zmieniające się priorytety i konieczność optymalizacji sieci sklepów.

AI i cyfryzacja są istotne, ale niełatwe do wprowadzania

Integracja sztucznej inteligencji (AI) oraz cyfryzacja są postrzegane przez 69% retailererów jako kluczowe dla utrzymania przewagi konkurencyjnej. Oba działania zajmują wysoką pozycję w strategiach na 2025 rok. Co więcej, mniejsza liczba detalistów niż w roku 2024 r. napotyka w tym obszarze na bariery finansowe, a także te wynikające z braku czasu, co sugeruje zwiększone inwestycje i większą priorytetyzację.

Jednakże wciąż istnieją znaczące przeszkody w implementacji AI i cyfryzacji – chodzi przede wszystkim o braki w umiejętnościach pracowników. To silna bariera w rozwoju sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach. Ponadto, przedstawiciele kadry kierowniczej z branży retail zgłaszają problemy z infrastrukturą IT, co przeszkadza im w podejmowaniu odpowiednich działań. Mimo więc chęci do inwestowania, brak odpowiednich talentów i infrastruktury technologicznej może hamować pełne wykorzystanie potencjału AI w przedsiębiorstwach.

Niedobór zasobów ludzkich to powszechne wyzwanie w retailu

Generalnie, niedobór siły roboczej pozostaje ogromnym wyzwaniem dla przedstawicieli kadry kierowniczej z branży handlu detalicznego w 2025 roku. Niemal wszyscy (94%) mają problemy z zatrudnianiem nowych pracowników. Jak wspominaliśmy wyżej, trudności w rekrutacji odpowiednich osób są szczególnie widoczne w działach IT i technologii, a także operacji sklepowych, co stanowi jeden z największych problemów dla branży.

W odpowiedzi na te bariery retailerzy koncentrują się przede wszystkim na strategiach związanych z inwestowaniem w rozwój pracowników (63%), rozwojem kultury firmy (49%), a także inwestowaniem w sztuczną inteligencję i automatyzację zadań (38%). Inwestycje te są postrzegane jako niezwykle przydatne w przyciąganiu i zatrzymywaniu odpowiednich talentów.

Tylko co czwarty retailer (27%) oferuje bardziej konkurencyjne wynagrodzenia i dodatkowe świadczenia, co stanowi spadek aż o 15% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Sugeruje to strategiczną zmianę w kierunku budowania długoterminowego zaangażowania pracowników raczej poprzez rozwój zawodowy i odpowiednie środowisko pracy, a nie wzrost wynagrodzeń.

Zrównoważony rozwój – coraz większe oczekiwania

Wśród przedstawicieli kadry kierowniczej z branży handlu detalicznego wzrasta świadomość i niezadowolenie z obecnych działań przedsiębiorstwa w zakresie zrównoważonego rozwoju. 40% z nich uważa, że firma poświęca temu tematowi zbyt mało uwagi (wzrost o 12% w porównaniu do w 2024 r.). Zrównoważony rozwój powinien więc stawać się coraz bardziej integralnym składnikiem strategii biznesowej.

Wśród planowanych przez liderów rynkowych działań na 2025 rok, priorytetem jest dostosowanie działalności do przepisów i standardów raportowania w zakresie zrównoważonego rozwoju (51% wskazań), projektowanie bardziej zrównoważonych produktów (46%), a także zmniejszanie śladu ekologicznego w operacjach i łańcuchu dostaw (43%).

Podsumowanie

Raport Global Executive Research 2025 przedstawia obraz branży, która choć patrzy optymistycznie w przyszłość, jest też świadoma konieczności przejścia transformacji. Retailerzy aby utrzymać rentowność i być konkurencyjnymi, muszą nie tylko reagować na bieżące wyzwania, ale także proaktywnie kształtować swoją przyszłość, opierając się na innowacjach i głębokim zrozumieniu potrzeb klienta oraz pracownika.

W nadchodzących latach o sukcesie w handlu detalicznym decydować będą: adaptacja do zmieniających się zachowań konsumentów, inwestycje w talenty i kulturę organizacyjną, strategiczne wykorzystanie AI oraz konsekwentne dążenie do zrównoważonego rozwoju.

Raport Global Executive Research 2025 to trzecia edycja wspólnego projektu Ebeltoft Group i World Retail Congress (możesz zamówić go tutaj). Opiera się na wynikach ankiet przeprowadzonych wśród 105 przedstawicieli kadry zarządzającej z branży retail. Badanie trwało w okresie od 31 stycznia do 7 marca 2025 r.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.

Zapewniamy wygodniejsze i bezpieczniejsze ZAKUPY
KLIENTOM naszych KLIENTÓW.