Zapisz się na biuletyn RetailTech News!

Sztuczna inteligencja podbija handel detaliczny – 85% retailerów wdrożyło już u siebie AI

Czytaj dalej
Sztuczna inteligencja podbija handel detaliczny – 85% retailerów wdrożyło już u siebie AI

Jak wynika z raportu firmy Honeywell, sektor handlu detalicznego znajduje się obecnie na zaawansowanym etapie implementacji sztucznej inteligencji. Retailerzy nie zastanawiają się już „czy wdrożyć AI”, tylko „jak efektywnie ją skalować i optymalizować”. Ogromna większość firm z branży retail, ma wdrożone rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, a ponad połowa z nich aktywnie je rozbudowuje. Od spersonalizowanych rekomendacji produktów po precyzyjne prognozowanie popytu, AI zaczyna wpływać na sposób, w jaki detaliści prowadzą swoją działalność.

Rynkowi liderzy są zgodni – nadeszła era AI w retailu

Jedną z najważniejszych informacji jaką znajdziemy w raporcie firmy Honeywell „AI in retail: executives embrace automation to improve shopping experience” jest ta, że aż 85% firm z branży handlu detalicznego, ma wdrożone rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, a 60% z nich aktywnie je rozbudowuje. Co więcej, zaledwie 1% przedsiębiorstw będących liderami w sektorze handlu detalicznego, nie korzysta obecnie z rozwiązań opartych na AI, ani nie rozważa ich implementacji.

Jedna czwarta firm, które mają już wdrożone takie narzędzia, nie planuje na razie dalszego ich rozwijania, a wśród przedsiębiorstw, które nie mają jeszcze rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, 14% planuje ich pilotaż w wybranych obszarach. Następujący po nich etap implementacji powinien rozpoczynać się szybko – 89% ankietowanych firm, które planują inwestować w AI, zamierza zrobić to w ciągu najbliższego roku lub dwóch.

Indie są globalnym liderem w implementacji narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, 96% retailerów z tego kraju ma już wdrożone rozwiązania AI, podczas gdy Bliski Wschód, z 76% wdrożeń, ma największy potencjał wzrostu – 44% detalistów z tamtego regionu planuje inwestycje w sztuczną inteligencję w ciągu najbliższych dwóch lat.

Przewaga konkurencyjna nie jest już efektem wyłącznie obecności AI, lecz wynikiem skuteczności jej implementacji, skali wdrożeń oraz zdolności do zarządzania rosnącą złożonością systemów.

Od personalizacji doświadczeń klienta po zarządzanie łańcuchem dostaw

W świetle danych zawartych w raporcie, sztuczna inteligencja jest postrzegana przez firmy z branży retail jako narzędzie zarówno do generowania przychodów jak i do redukcji kosztów. Hiperpersonalizacja doświadczeń klienta jest jednym z trzech głównych motywatorów wdrożenia AI – wskazuje ją 34% menedżerów z firm z sektora handlu detalicznego.

Spodziewają się oni, że sztuczna inteligencja przyniesie największe korzyści dla obsługi klienta (27%) i ogólnych doświadczeń klienta (26%). Aż 39% przedsiębiorstw z branży retail powołało specjalne zespoły do rozwijania projektów AI w ramach działów ds. doświadczenia klienta, co w przyszłości może przełożyć się na ich przewagę nad konkurencją.

Minimalnie niższy odsetek menedżerów, niż w przypadku hiperpersonalizacji doświadczeń klienta, postrzega sztuczną inteligencję jako narzędzie do optymalizacji operacji wewnętrznych. Po 33% wskazań uzyskały: implementacja AI w celu optymalizacji łańcucha dostaw i logistyki ostatniej mili, a także w celu inteligentnego prognozowania popytu i zarządzania zapasami.

Bariery we wdrażaniu i skalowaniu rozwiązań opartych na AI

Mimo szerokiej akceptacji dla rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, jej wdrażanie i skalowanie napotyka często na istotne przeszkody. Dwie największe, wskazane przez 43% ankietowanych menedżerów, to złożoność modeli AI i zgodność z regulacjami prawnymi. Co warte podkreślenia – dla firm, które już zainwestowały w AI, zgodność z regulacjami staje się największym wyzwaniem operacyjnym (50%).

Niewiele mniej istotne są przeszkody związane z akceptacją: 40% menedżerów uważa akceptację rozwiązań opartych na AI przez klientów za spore wyzwanie, a 38% martwi się adaptacją siły roboczej do nowej rzeczywistości. Ponadto, 34% ankietowanych uważa, że zaufanie do dostawców i ich niezawodność mogą stanowią barierę w dalszej implementacji rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji.

Od kodów QR do wizji maszynowej

Wdrażanie AI jest często uzależnione od istnienia solidnych fundamentów technologicznych, które umożliwiają skuteczne zbieranie danych. Oprócz ogólnych systemów AI, detaliści wykorzystują różnorodne narzędzia, aby zasilać danymi swoje algorytmy. Najbardziej powszechne są tradycyjne kody kreskowe: 64% firm używa 2D barcodingu (np. kody QR), a 61% – 1D barcodingu.

Blisko połowa firm używa również technologii RFID (47%) oraz sensorów (45%). Ten wysoki poziom wykorzystania tradycyjnych, ale niezawodnych technologii, dowodzi, że stanowią one podstawę, na której budowane są bardziej zaawansowane systemy.

Wizja maszynowa i kamery są wykorzystywane przez 42% retailerów, choć w Europie (prawdopodobnie ze względu na restrykcyjne przepisy dotyczące prywatności) wskaźnik ten wynosi 27%. Z kolei w Indiach, gdzie również jest postrzegana jako kluczowy obszar, wynosi 68%. Warto też wspomnieć, że 31% retailerów korzysta z rzeczywistości rozszerzonej (AR).

Jakość danych ma duże znaczenie

Skuteczność AI zależy od jakości danych. Aż 76% menedżerów z branży retail uważa, że ich firmy bardzo dobre radzą sobie z pozyskiwaniem jakościowych danych. Jednakże, ta pewność może dziwić, gdyż jednocześnie 46% przyznaje, że poziom automatyzacji procesów zbierania danych w ich przedsiębiorstwach jest częściowo lub tylko trochę zautomatyzowany. Jest to dość niepokojące, ponieważ zasilanie AI danymi niskiej jakości może prowadzić do podejmowania przez nią błędnych decyzji.

Wpis powstał na podstawie raportu „AI in retail: executives embrace automation to improve shopping experience”, opartego na badaniu przeprowadzonym przez firmy Honeywell oraz Wakefield Research. Objęło ono 450 menedżerów z wiodących firm z branży handlu detalicznego w pięciu kluczowych regionach: Stanach Zjednoczonych, Europie (Wielka Brytania, Niemcy), Brazylii, Indiach oraz na Bliskim Wschodzie (Zjednoczone Emiraty Arabskie, Arabia Saudyjska).

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.

Zapewniamy wygodniejsze i bezpieczniejsze ZAKUPY
KLIENTOM naszych KLIENTÓW.