Kliencie, zeskanuj się w 3D

Szukaj

Aplikacje, które pozwalają stworzyć trójwymiarowy model człowieka, mogą odmienić rynek sprzedaży odzieży online.

Wybór rozmiaru

Proces zakupowy w branży odzieżowej opiera się w głównej mierze na decyzjach dotyczących wyglądu produktu, jego ceny, zgodności z aktualną modą i oczywiście rozmiaru. Odzież można przymierzyć w tradycyjnych sklepach, jednak prawdziwe wyzwanie pojawia się w handlu online. Klienci zamawiają dla porównania dwa rozmiary tego samego produktu i uczestniczą w wieloetapowym procesie dostaw i zwrotów. Kwestię utrudnia brak uniwersalnego systemu rozmiarowego: rozbieżność w rozmiarach numerycznych i klarownej definicji, gdzie zaczyna, a gdzie kończy się S, M i L.

Zmora sklepów: zwroty

Wybór produktu, jego przygotowanie do wysyłki i transport mają swoją cenę, a zwroty zmuszają sklepy odzieżowe online do pogodzenia się z utopionymi kosztami. Kwestie doboru rozmiaru przez klienta wiążą się z planowaniem odpowiedniego stanu magazynowego i transportu w obie strony. Bardziej precyzyjne pomiary z wykorzystaniem technologii skanowania 3D mogą znacznie zmniejszyć wysoki procent zwrotów. Część retailerów być może będzie mogła zaproponować klientom niższe ceny produktów i zwiększyć udziały w rynku, zyskując przewagę nad stacjonarną konkurencją. Dynamicznie kształtująca się technologia skanowania 3D może rozwiązać problemy po obu stronach: klienta i sklepu online.

Loose fit i tight fit

Technologia zyskuje na znaczeniu. W ostatnich dekadach masywne i kosztowne urządzenia z tej kategorii ustąpiły miejsce precyzyjnym, tańszym i łatwiejszym w obsłudze. Skan 3D to cyfrowa kopia sylwetki kupującego i uchwycenie wymiarów, które można powiązać z danym modelem czy rozmiarem odzieży (virtual fitting). Może uwzględniać szczegóły takie jak odległość między materiałem, a skórą (loose fit) albo napięcie tkaniny (aby osiągnąć efekt tight fit). Możliwe jest ustawienie przezroczystości produktu, co ma ułatwić zakup najtrafniejszego rozmiaru. Dalsze udoskonalenia technologii umożliwią bardziej naturalne przedstawienie postaci w ruchu.

Mobile skan

Niektóre z dostępnych już obecnie rozwiązań to aplikacje na smartfony. Ich użytkownicy mogą stworzyć serię zdjęć, na podstawie których powstaje obraz 3D. Niektóre firmy rozwijają technologię do tworzenia pomiarów z wykorzystaniem lasera, który zwiększa precyzję całego procesu. Wizja zastosowania tego rozwiązania w urządzeniach mobilnych nie wydaje się przesadnie śmiała – tempo rozwoju technologii jest naprawdę szybkie.

Szersze zastosowanie i możliwe przeszkody

Na drodze do adaptacji technologii pojawia się kilka barier. Konsumenci muszą wyrazić chęć ujawnienia potencjalnie wrażliwych danych. Potrzebują też gwarancji, że gromadzenie danych i zarządzanie nimi odbywa się w bezpieczny sposób. Sama technologia skanowania ciała w 3D może odnieść sukces także w innych kategoriach handlu detalicznego, np. wśród marek luksusowych.