Marki luksusowe zanurzone w e-commerce

Szukaj

 

Dobra luksusowe to produkty i usługi, które choć nie kluczowe czy niezbędne do funkcjonowania, są oznaką statusu. Obejmują rynek hi-tech, motoryzacyjny, torebek i perfum, biżuterii, akcesoriów i dodatków, usług hotelowych czy alkoholi, jak i podróży. Marki luksusowe dobrze rozpoznały już potencjał e-commerce i sprawnie z niego czerpią. Wymagają jednak opracowania strategii innej, niż w przypadku produktów skierowanych do szerokiego grona odbiorców.

Na starcie należy zastanowić się nad strategią marketingową firmy w segmencie dóbr luksusowych. Jej najważniejsze punkty obejmują wysoką cenę, jednostkową produkcję, precyzję produkcji ręcznej, promocję ściśle dopasowaną do wąskiej grupy oraz nierasowy charakter reklamy. W przypadku marek luksusowych liczy się bliski, osobisty kontakt z klientem. Budując sklep internetowy warto pamiętać, że klienci skupiają się przede wszystkim na jakości produktu, jego wyglądzie, estetyce, a także prestiżu marki oraz wartości, jakie reprezentuje. Sklep powinien być jak najbardziej funkcjonalny i użyteczny – również w wersji mobilnej (online).



Mobile to podstawa

Blisko trzy czwarte klientów sklepów luksusowych dokonuje zamówień poprzez urządzenia mobilne. Sprzedaż mobilna to niemal 20 procent całego obrotu w tym segmencie, dlatego marka luksusowa nie obejdzie się bez mobilnej wersji sklepu. Często jej wizerunek i pozycja kształtują się właśnie na tej podstawie. Szybko ładująca się i użyteczna strona sprzyja postrzeganiu marki jako nowoczesnej i dynamicznej. Brak wersji mobilnej to straty wizerunkowe, jak i te bardziej wymierne.

Strona powinna być dostosowana do różnych przeglądarek na urządzeniach mobilnych, a jej wymiary uwzględniać wielkości i rozdzielczości ekranów. Użytkownik bardzo często korzysta z telefonu, by odwiedzić www w celu skontaktowania się z firmą. Zadbajmy więc o ułatwienie mu bezpośredniego wykonania połączenia z poziomu urządzenia, zapewniając odpowiednie wymiary linków i przycisków, a także większe odległości między nimi, które umożliwiają wygodne poruszanie się po stronie mobilnej.

Kwestia z pozoru tak drobna, jak okno obowiązkowego komunikatu cookies może również wpłynąć na ocenę strony internetowej w oczach klienta marki.  Przemyślany rozmiar i poprawne umiejscowienie nie będą utrudniać zamknięcia czy zaakceptowania komunikatu, powodować błędnych kliknięć i zasłaniać istotnych treści. Unikniemy sytuacji, kiedy zirytowany konsument opuszcza witrynę i udaje się do konkurencji.



Content marketing luksusu

Bardzo ważną strategią, która pomaga w upowszechnieniu informacji na temat marki luksusowej, jest wykorzystanie narzędzi content marketingu: blogów, baz wiedzy, poradników, infografik czy wideo, przy ich jednoczesnym udostępnianiu w mediach społecznościowych. W przypadku marek luksusowych sprawdzają się zwłaszcza krótkie, inspirujące formy contentowe takie jak wideo. Idealnie przedstawia klientom produkty i usługi, budując wokół marki emocjonalną otoczkę. Może być zapowiedzią nowych produktów, przybliżać parametry techniczne lub pełnić rolę poradnika. Są to materiały warte zamieszczenia na kartach produktów w sklepie internetowym. Kluczem do sukcesu jest poznanie swoich odbiorców i dostarczanie im treści, których realnie potrzebują, ale też pokazanie samej marki: filozofii, wartości i osób, które za nią stoją.



Obecność w mediach społecznościowych

Warto zastanowić się, co marka może wnieść do popularnych społeczności, takich jak: Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn czy Pinterest i wziąć pod uwagę te portale w strategii kreowania wizerunku. Opinie o marce w tego typu mediach mogą mieć znacznie większy wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych, niż reklama telewizyjna czy prasowa. Wartościowa komunikacja się opłaci, będąc impulsem do dzielenia się informacjami i udostępniania. Platformy społecznościowe są miejscem, gdzie często rozpoczyna się research na temat nowo odkrytej marki, dlatego nie warto ich ignorować. Tu zadziałają spersonalizowane wideo, jak i obrazy. Social media to także dobry sposób na wypełnienie luki pomiędzy doświadczeniem online i offline.



Pierwsza strona wyszukiwarki Google

Klienci dóbr luksusowych mogą planować swoje zakupy w Internecie, ale np. nie wiedzieć, jakiej konkretnej marki produkty ich interesują i w którym sklepie dokonać zamówienia. W takim wypadku obecność marki w wyszukiwarce zwiększy jej rozpoznawalność i wiarygodność. Dlatego tak ważna jest optymalizacja serwisu internetowego, pozycjonowanie i linki sponsorowane. Inny ważny aspekt to spójność komunikatów pojawiających się w wyszukiwarce i opisów linków – zarówno ze strategią firmy, jak i komunikacją w innych mediach. Konsument marki luksusowej powinien markę jednoznacznie utożsamiać.

Marki luksusowe stoją obecnie przed potrzebą zastosowania kompleksowej strategii e-commerce, która uwzględnia funkcjonalny, przyjazny sklep internetowy i jego wersję mobilną, rozwiązania content marketingu, social media, SEO. Niektóre z nich są już o krok dalej. Projektowanie chatbotów na stronę główną sugeruje wychodzenie naprzeciw potrzebom klienta i potrzebę interakcji.