Locavore – zainteresowanie produktami lokalnymi w sklepach stacjonarnych

Szukaj

Preferencje zakupowe konsumentów zmieniają się dynamicznie. Zależy to od aktualnych potrzeb związanych z trybem życia. Trend gotowania oraz jedzenia szybko i niezdrowo przestaje być aktualny. Paczkowane produkty z długim terminem przydatności ustępują miejsca na półkach sklepowych produktom lokalnym, które wymagają jak najszybszego spożycia.

Produkty lokalne stały się czymś więcej, niż chwilową fascynacją kupujących. Konsumenci, którzy świadomie korzystają z takich rozwiązań stanowią osobną grupę odbiorców. Locavore, albo localvore to osoby wybierające żywność przygotowywaną na bazie produktów ekologicznych, które pochodzą od lokalnych dostawców.  Zadaniem retailerów jest umożliwienie locavore zrobienia zakupów, które są zgodne z ich preferencjami.

Nowi adresaci usług

Świadomi ekologii klienci, stanowią wyzwanie dla sprzedawców. Chcąc wskazać im produkty spełniające ich oczekiwania korzystają z rozwiązań, które umożliwiają zarządzanie półkami w sklepie. Kluczowe jest więc planowanie i dobre rozmieszczenie towaru. Przewidujący usługodawca wie, gdzie ulokować produkt w sklepie, aby dostrzegł go potencjalny klient. Zwrócenie uwagi to połowa sukcesu.  Kolejnym krokiem jest zainteresowanie ofertą i zachęcenie do zakupu. Cel będzie osiągalny dopiero po wprowadzeniu odpowiedniej strategii marketingowej.

Teoretycznie zainteresowanie produktami lokalnymi wskazuje na to, że nie wymagają one reklamy, żeby przynieść zyski. W praktyce, każdy produkt potrzebuje właściwej promocji. Działania w tym zakresie nie ograniczają się do organizowania degustacji produktów. Coraz więcej sklepów decyduje się na wprowadzenie reklam, które są wyświetlane w poszczególnych sekcjach sklepów. Odbywa się to za pośrednictwem dedykowanych ekranów, rozmieszczonych w odpowiednich alejkach. Wszystkie informacje potrzebne klientowi do podjęcia decyzji o zakupie, są przekazywane w przyjaznej dla oka formie. Kupujący przygląda się półkom szukając interesujących go produktów, dlatego na pewno zauważy czytelną, i co istotne, wiarygodną reklamę. 

Wyzwanie dla sprzedawców

Wprowadzanie produktów lokalnych jest bardzo istotnym zobowiązaniem dla sprzedawcy. Musi zachować szczególną dbałość o to, żeby produkty były świeże. Żywność ma krótką datę ważności, więc potrzeba stałego kontrolowania jakości jest oczywista. Rozsądny sprzedawca zadba też o dobór właściwego zaopatrzenia. Warto decydować się na korzystanie z usług certyfikowanych dostawców, którzy cieszą się dobrą opinią. Następnym krokiem jest wprowadzenie sprawnie funkcjonującego łańcucha dostaw, który zapewni terminowość i sprawność obsługi zamówień.

Specjaliści, którzy zajmują się analizą rynku przewidują istotne zmiany, które wpłyną na zagospodarowanie przestrzeni sklepowej. Już teraz  dostrzegalne są tendencje do redukowania ilości alejek w sklepie. Odczują to w szczególności duże sieci handlowe, których sklepy stacjonarne są bardzo rozbudowane.  Czemu służą takie zmiany?

Pozwalają na rozsądne zagospodarowanie przestrzeni. Zgodnie z przewidywaniami, w centrum sklepu będą znajdować się produkty, które są dedykowane grupie docelowej, pod kątem której profilowane są usługi. Szacuje się, że będą to głównie dania gotowe, które zyskują coraz większą popularność. Przybywa też osób, które zwracają uwagę na skład produktu. Przychylnie patrzą na składniki ekologiczne. Producenci zdają sobie z tego sprawę, dlatego coraz częściej decydują się na zaopatrywanie sklepów w dania jednodniowe, które zawierają produkty lokalne.

Trend, który nie przemija

Sklepy mogą osiągnąć konkretne zyski, dzięki inwestycji w produkty lokalne. Warunkiem sukcesu jest zadbanie o ich najwyższą jakość. Innym czynnikiem jest właściwe promowanie produktów. Retailer powinien mieć świadomość tego, jak przemówić do klienta zainteresowanego lokalnymi produktami. Niewątpliwie, nie należy bagatelizować tej tendencji i traktować ją jako szybko przemijającego trendu. Warto zainteresować się potrzebami klientów. Czasem wystarczy wskazać ciekawe rozwiązania, żeby zatrzymać ich na dłużej.

Jedzenie może być jak moda. Trendy przemijają szybko, a na ich miejsce pojawiają się kolejne. Przewidywanie, co zainteresuje konsumentów nie jest łatwe, jednak jest opłacalne. Doświadczeni retailerzy wiedzą, że jeśli pojawi się zmiana, to warto podążać za jej tropem. Często bagatelizowane „przesłanki” mogą okazać się ciekawymi koncepcjami sprzedażowymi.

Lokalne produkty cieszą się zainteresowaniem już od wielu lat i nic nie wskazuje na to, że ten nurt przeminie. Przybywa osób locavore, które konsekwentnie trzymają się zdrowego trybu życia i przestrzegają swojej diety. Warto zachęcać ich do trwania w swoich przekonaniach i dostarczać im odpowiednie produkty. Klienci mówią wiele na swój temat, a zadaniem sprzedawcy jest dobrze ich wysłuchać.  Wzajemne zrozumienie pozwala na zaangażowanie obu stron, co sprawi, że podróż konsumencka będzie przyjemna i potrwa długo.