Supermarket 2020: innowacyjna możliwość integracji online i offline

Czytaj dalej
Supermarket 2020: innowacyjna możliwość integracji online i offline

Reprezentanci różnych branż zawiązanych z handlem zastanawiają się, jaka jest przyszłość sklepów stacjonarnych. Takie rozważania są słuszne, biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój sprzedaży online. Czy już niedługo pożegnamy się ze sklepowymi stoiskami? Jak się okazuje, ich los nie jest jeszcze przesądzony. Współczesne strategie handlowe są nastawione na to, żeby adaptować obecnie funkcjonujące rozwiązania do nowych warunków, zamiast z nich rezygnować. Popularyzacja sklepów online źle wróżyła tradycyjnym placówkom, które jeszcze do niedawna były dla nas jedyną opcją. Obecnie, stopniowo wprowadzana jest strategia Supermarket 2020, która pozwala na modernizacje sklepów stacjonarnych, z maksymalnym wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Możliwość uniknięcia kolejek

Zmiany będą odczuwalne już niedługo i do maksymalnie usprawnią codzienne zakupy. Jeżeli proponowane alternatywy zostaną wprowadzone, nie będziemy musieli tracić czasu na stanie w bardzo długich kolejkach. Rozwiązania z kategorii Scan&Go pozwalają na skorzystanie z urządzeń skanujących kod kreskowy. W ten sposób, możliwe jest samodzielne zeskanowanie produktów, co przyspiesza proces dokonywania zakupów. Wystarczy samodzielnie wybrać produkty zapłacić przy stanowisku płatniczym.  Nawet, jeśli pojawi się konieczność czekania, to sprzedawca sprawi, że nie będzie to dla nas uciążliwe. Może wykorzystać do tego ekrany, które wyświetlają ciekawe dla kupujących treści, które nie zawsze muszą być związane tylko z reklamą produktów.

Zmiany w przestrzeni sklepowej

Niewątpliwie, nowości będą dostrzegalne już w momencie wejścia do innowacyjnej placówki. Eksperci Symphony RetailAI przygotowali raport wskazujący, że sklepy, które do tej pory posiadały powyżej 15 alejek, będą musiały zredukować ich liczbę do 10, a ich układ również nie będzie przypadkowy. Z założenia, w centralnej części sklepu, powinny znajdować się gotowe posiłki, które cieszą się rosnącą popularnością. Zastosowanie takiego rozwiązania wynika ze zrozumienia potrzeb klientów, którym podporządkowane jest funkcjonowanie nowoczesnych supermarketów.

Ważną zmianą jest wprowadzenie alejek, które zawierają produkty kategorii „surprise and delight”. Uwzględniona tam specjalna oferta zmienia się co dwa tygodnie. Każdorazowo, kolejne propozycje są tworzone w oparciu o badania oczekiwań konsumenckich. W ten sposób sprzedawca może dokładnie zrozumieć kupujących, którzy lubią być doceniani i szczególnie traktowani. Dlatego wskazane jest stosowanie promocji oraz rabatów, które będą odpowiednio wyeksponowane w przestrzeni sklepowej.

W nowoczesnym sklepie nie może też zabraknąć miejsca na produkty lokalne.  Pochodzące od sprawdzonych sprzedawców towary cały czas zyskują zainteresowanie, bo wyróżniają się certyfikowaną jakością, za którą wielu kupujących jest w stanie zapłacić nawet większe kwoty. Warto zadbać o taką potrzebę, pamiętając o przyzwyczajeniach klientów do konkretnych dostawców.

Co zrobić, żeby informacje o produkcie były wyraźnie widoczne? Najlepszą opcją jest wprowadzenie zindywidualizowanych etykiet cenowych. Istnieją systemy, które pozwalają na projektowanie szablonów, które można wydrukować za pośrednictwem skoordynowanej z nimi drukarki.  Osoba, która projektuje etykiety może korzystać z wielu opcji i elementów, które pozwalają na stworzenie spersonalizowanych wydruków, które zawierają niezbędne dane. Inną opcją jest wprowadzenie tzw. e-etykiet, które będą automatycznie wyświetlały ofertę na dedykowanych temu urządzeniach.

Łączenie online i offline

Sklepy stacjonarne przyszłości, będą zawdzięczać swoją przemianę rozwojowi nowoczesnych technologii. Nie chodzi tu wyłącznie o Scan&Go, zakres jest znacznie szerszy. Pierwszym rozwiązaniem, jakie przychodzi na myśl, mówiąc o Supermarket 2020 jest click&collect. Konkretne produkty są wtedy zamawiane przez Internet, zaś odbierane w sklepie stacjonarnym. W ten sposób można uniknąć kosztów wysyłki, towar będzie dostarczony do wybranego przez zamawiającego sklepu. To świetny przykład połączenia usług online i offline, które poszerzają możliwości klienta w zakresie nabywania interesujących go produktów.

Jedno z rozwiązań, które jest już wprowadzane i niedługo stanie się bardzo powszechne to nawigacja 3-D. Ma swoje zastosowanie w sklepie stacjonarnym. Lista zakupów klienta zostaje zintegrowana z dostępnymi zasobami sklepu.  System nawigacyjny wskazuje lokalizację konkretnych elementów z listy, co usprawnia zakupy. Odbywa się to za pośrednictwem aplikacji mobilnej, którą klient może używać zgodnie ze swoimi potrzebami.

Innowacje technologiczne wcale nie muszą wyprzeć sklepów stacjonarnych. Jak dowiadujemy się dzięki badaniom Symphony RetailAI Supermarket 2020 jest dowodem na to, że nie należy rezygnować z opcji, która obecnie wydaje się mnie praktyczna. Lepiej jest usprawnić i dostosować ją do obecnie obowiązujących preferencji konsumenckich. Potrzeba jest matką wynalazków, dlatego warto wykorzystać potencjał rozwiązania i przemienić je w wymierne korzyści.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.