BIG DATA w branży retail – jak przewidzieć potrzeby klienta?

Czytaj dalej
BIG DATA w branży retail – jak przewidzieć potrzeby klienta?

Temat wykorzystania danych jest obecnie jednym z najczęściej poruszanych w mediach. Wiele mówi się o bezpieczeństwie informacji i regulacjach jakie temu towarzyszą. Zapewnia nam to ochronę i prawo do podejmowania decyzji odnośnie naszej prywatności. Dane, które są wykorzystywane zgodnie z prawem, mogą stanowić cenne źródło wiedzy dla usługodawców. Przetwarzanie danych może wiązać się z korzyścią także dla klientów. Na przykład, jeżeli jesteśmy fanami powieści kryminalnych, na pewno chcemy być na bieżąco z nowościami na rynku wydawniczym. Księgarnia online może użyć danych dotyczących naszych operacji i proponować nam najnowsze oferty, adekwatne do zakupowych preferencji.

BIG DATA w retailu – jak to działa?

Legalne gromadzenie, przechowywanie i przetwarzanie informacji funkcjonuje pod nazwą BIG DATA. Dotyczy to rozbudowanych baz danych, które pochodzą od użytkowników, działających w sferze online. Nie oznacza to braku zastosowania tej strategii w stacjonarnych punktach sprzedaży. Prawdą jest, że analitycy nie skupiają się tylko na tym, kto loguje się w sieci. Doceniają potencjał sklepu, do którego może wejść każdy, nawet ktoś kto przypadkiem zobaczył reklamę lub witrynę sklepową.

Dane, które dobrowolnie udostępniamy różnymi metodami, służą tzw. personalizacji. Sprzedawca może określić preferencje potencjalnego klienta i dostarczyć mu ofertę w pełni dopasowaną do jego potrzeb. Wyodrębnianie wzorców zachowań dzięki wykorzystaniu BIG DATA w branży retail może stanowić bardzo dobrą podstawę skutecznej kampanii promocyjnej dla wybranego produktu.

Jak można definiować klientów z pomocą BIG DATA w branży retail?

Zanim rozwiązania z dziedzin BIG DATA zostały rozpowszechnione, stosowano inne metody określania preferencji konsumenckich. Jeszcze do niedawna, służyły temu tzw. kręgi. Pozwalały one na profilowanie potencjalnych nabywców, segregując ich pod katem jednej z cech charakterystycznych. Może to być np. wiek, wykształcenie, dochody. Ta forma profilowania grup docelowych ewoluowała w kierunku tworzenia i zarządzania bazami danych większego formatu.

Innowacyjność BIG DATA w retailu wynika z kompleksowości tego mechanizmu. Wprowadza on profilowanie całościowe, które uwzględnia więcej niż jeden określający użytkownika parametr. Osobowości konsumentów zastępują ich preferencje i stanowią bardziej precyzyjny nośnik informacji, niż pojedyncze kręgi. Źródłem danych są często media społecznościowe, które pokazują nasze zachowania, które wcześniej nie podlegały pod żadną z kategorii badawczych.

Czy powinniśmy bać się BIG DATA w retailu?

Nagłaśnianie kwestii bezpieczeństwa w Internecie (choćby w kontekście retailu i wykorzystania BIG DATA) sprawia, że użytkownicy obawiają się udostępniania swoich danych. Gdy pamiętamy o zachowaniu ostrożności, nie mamy powodów do niepokoju. Jeśli chcemy mieć kontrolę nad tym, co udostępniamy, musimy dokładnie czytać regulaminy, które niekiedy akceptujemy odruchowo, bez zagłębiania się w ich treść.

Nie powinniśmy być nieufni wobec e-commerce, ponieważ sprzedawcom również zależy na naszym zadowoleniu. Potrzebują informacji na nasz temat, żeby wiedzieć, jakie produkty są dla nas najbardziej interesujące. Warto zastanowić się, czy na pewno tego chcemy zważywszy na to, że sprzedawca najpewniej będzie chciał działać na naszą korzyść.

Konkretne korzyści z wykorzystania BIG DATA w branży retail

Co dokładnie daje BIG DATA w branży retail? Dla retailerów jest możliwością przewidywania, jakie będą potrzeby klienta. Niekiedy, możliwe jest nawet określenie trendów, zanim jeszcze staną się one powszechne. Dzięki temu, nowe linie produktów powstają z dużym wyprzedzeniem. Ma to też kolosalny wpływ na kreowanie kampanii reklamowych, które zazwyczaj muszą być przygotowane do wdrożenia w określonym sezonie. Nawet producenci i dystrybutorzy filmowi kierują się radami analityków, gdy zastanawiają się nad tym, kiedy powinna odbyć się premiera danej produkcji i jak długo ma być wyświetlana.

Co otrzymujemy, jako klienci? Na pewno możemy liczyć na propozycję produktów, które odpowiadają naszym potrzebom i zainteresowaniom. Sprzedawca może też skorzystać z profilowania metodą BIG DATA w retailu w celu przydzielenia nam określonych rabatów i kreowania promocji.  Możemy też liczyć, że sprzedawca, który jest świadomy tego, na czym dokładnie nam zależy, będzie świetnym towarzyszem w trakcie podróży konsumenckiej.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.